Börskrasch

Hej Jan,

Du har inspirerat mig till att börja investera på börsen.

Jag kör en investmentbolag/Global indexfond portfölj.

Jag investerar månatligt 10% av mina inkomster,jag har en klar strategi och regelverk.

En tanke är jag fortfarande inte riktigt klar med mentalt,när alla skriker,tv,radio,näringslivet,varsel etc.

varför ska man då inte ligga helt likvid?

Visst,jag kommer sälja efter 10-15% nergång och gå in igen efter 10-15% uppgång.

Men enligt min räkning så är det trots allt bättre än att vara med hela vägen ner i källaren.

Ps. Jag förväntar mig inte att tajma någon marknad,vi pratar en krasch som kommer komma.

Problemet är att man inte vet när den där kraschen kommer. Jag tror det var Peter Lynch som sa att mer pengar har förlorats i avvaktan på en krasch än vad som har gjorts i själva kraschen. Jag själv tror inte på att man kan förutse eller tajma utan jag tänker att det är lika bra att ha en strategi som man alltid kan följa i huvudsak, sedan kan man göra mindre justeringar längs vägen.

Läs gärna den här uppdaterade artikeln:

Läs Jans artiklar han länkar ovan. Men ett kort svar är: Hur vet du efter 10-15% nedgång att det kommer fortsätta ner? Du kanske säljer precis när det vänder denna gång. Och samma sak på vägen upp, hur vet du att det kommer fortsätta upp efter 10-15% uppgång?