Skakigt läge just nu

Tjena. Jag har sparat för tillfället i LF Global Index samt Investor och Handelsbanken. Fördelningen är ca 70% LF Global 20% Investor 10% Handelsbanken. Hör en hel del personer som menar att vi har en eventuell krasch på den amerikanske marknaden framför oss och rekommenderar att flytta till räntepapper istället.

Men det känns som en dum idé att sälja LF ( har inte jättemycket kapital där än) men ändå.

Vad säger ni?

Har inga pengar jag behöver på 10-års sikt i aktiefonder. Därför ligger jag lugnt och tryggt kvar. Ser med spänning fram emot en ev. krasch. Ser den gärna komma.

Men viktigt med mental bokföring!

2 gillningar

Jag har provat att ändra fördelning vid turbulenta tider. Men det slutar alltid med att inget händer och att jag ändrar tillbaka. Sådana ändringar kostar avkastning…

Så jag försöker inte timea marknaden längre. Däremot kan du ändra fördelningen om du tycker att du har för hög risk generellt.

Det är min syn på det.

13 gillningar

Det är precis som du skriver, att vi har en eventuell krasch framför oss. Det har vi nästan hela tiden på ett eller annat sätt beroende på vem du frågar och oftast inträffar dom inte över huvud taget.

Jag ligger kvar med oförändrad fördelning och rekommenderar dig att göra detsamma förutsatt att du inte behöver ta ut pengarna (och riskera att sälja med förlust) inom 5-10 år.

3 gillningar

Låt kraschen komma. Ser fram mot den. Sitter med 50 % i kontanter.

Som tappar 10% per år pga inflation, och ännu mer när börsen rusar från nuvarande botten. :wink:

Vad ser du som trigger för att du ska våga gå in med dina kontanter på börsen igen? Hur vet du säkert när det är rätt tillfälle?

3 gillningar

Köper varje månad för en summa ca 30-40 procent av min sparkvot, dock har jag sparat mer i kontanter under den senare tiden. Kommer inte kraschen och rusar istället, så är jag ändå glad :).

Då har jag dem som en buffert istället.

Varför köper du nu, om du tror kraschen kommer senare?

Varför inte spara allt i kontanter och köpa aktier billigare senare, efter kraschen?

2 gillningar

Det finns alltid nån självutnämnd guru/expert/olyckskorp/aftonbladet/Bamseläsare som siar om att det ska komma en krash…

Krasher kommer när man minst anar det en vanlig tråkig tisdag. Se på coronakrashen.

Dagar innan hade jag rekommwnderat min vän: Köp aktiefonder det är toppen!" :joy:

Han lyssnade inte på mitt råd som väl var.

Bäst är att ligga kvar när börsen andas upp och när den andas ner. Blir det inte globalt kärnvapenkrig lär den ju gå upp igen. :person_shrugging:

Jo jag känner samma. Däremot funderar jag på att byta ut LF Global mot antingen DNB global indeks eller AMF aktiefond global. Lite sugen på just AMF som ör en billig aktiv fond som historiskt klarat sig bättre i skakiga tider än renodlade index. DNB följer ju msci world bättre och exkluderar inte

Håller med! Det är väl ändå inga kortsiktiga pengar du har där? Är du orolig över din privatekonomi så öka istället bufferten, och låt det långsiktiga vara just långsiktigt. Att börsen kraschar 1-2 gånger per 10-15år hör till.

De där med lekhink är vad som fungerar för mig just nu.
Har en passiv isk som jag gör ”som forskningen säger” och en aktiv isk där jag gör som mina känslor och psyke säger :grin: den aktiva delen är då 10-20% av totalt innehav

Om jag tröttnar på att vara aktiv rullar den passiva på som vanligt. Om jag kraschar min aktiva isk på grund av dåliga beslut så är de väldigt tydligt också för mitt psyke att de var en dålig idé :slightly_smiling_face:
De går ju även att korta marknaden i en lekhink istället för att börja sälja av från sin passiva

1 gillning