Bra kombo?

Hej!

Nu ligger mitt månadsspar hos Avanza.

LF Global Indexnära 40%

SEB Sverige Indexfond 40%

AMF räntefond lång 20 %

Det ska väl bli typ ett pensionspar, jag är 53 år.

Pytsar in 5000.-/mån från ett arv. Ska ev höja men jag är rädd om mina pengar

Får jag godkänt på denna kombi, nybörjare som jag är ?

 

 

 

Hej!

Det viktigaste är att dels välja risknivå, dels välja fonder med låg avgift. Därefter är det inte så väldigt viktigt exakt vilka fonder man väljer.

Ser man på dina val så skulle du kanske kunna lägga lite större andel i Global och lite mindre i Sverige; Sverige är trots allt ett litet land och man vet aldrig hur mycket kronan tappar.