Buffert på lämpligt sparkonto

Hej!

Vilket är det bästa alternativet för buffertpengar? Jag har mina hos nordax med en ränta på 0,90% men har sett andra alternativ som tex Upplands spar med en sparränta på 5,10%. Någon som har efarenhet av detta eller som har bättre alternativ?

0,9 - 1 % är nog dessvärre vad den högsta räntan man kan få i dagsläget, utan att ta risk.

Upplands spar och liknande “sparkonton” är förknippade med väldigt hög risk och du kan förlora hela det insatta beloppet. Detta då det inte finns någon insättningsgaranti. Börsen ett bättre alternativ för bufferten, då är sannolikheten åtminstone minimal att du förlorar hela beloppet.

Jag tycker dock inte att man ska jaga avkastning för buffertpengarna. Dom ska alltid finnas tillgängliga vid oförutsedda händelser och vara en trygghet.

Upplands spar lånar in dina pengar för att de ska få kapital till sina dyra privatlån. De lånar alltså ut pengarna med hög risk till personer som har kass ekonomi. I en lågkonjunktur är det stor risk att Upplands spar går i konkurs och utan insättningsgaranti blir du då av med dina pengar. Under tiden slår jag vad om att deras ägare har plockat ut fina ersättningar varje månad, pengar som helt enkelt lämnat bolaget och inte ingår i konkursboet.