Hej,
Vilken bank rekommenderar ni när det gäller sparkonto för buffert? Tänker att jag vill kunna ta ut pengarna på 3 månader sikt.
Tacksam för tips.
Hej,
Vilken bank rekommenderar ni när det gäller sparkonto för buffert? Tänker att jag vill kunna ta ut pengarna på 3 månader sikt.
Tacksam för tips.
Jag har min buffert på Nordax sparkonto xtra med 0,8% ränta just nu. Funkar som det ska.
Beror ju dock lite på hur samlat du vill ha dina tillgångar. Du kan tex istället öppna sparkonto i Nordax(eller andra banker) inuti/via avanza. Om du redan har dina andra tillgångar i avanza så blir det mer samlat, men då får du bara 0,6% ränta. Du får med andra ord betala lite för bekvämligheten att ha sparkontot på avanza.
Sen beror det på storleken på bufferten. Är det bara en liten buffert kan man fundera på om man kanske till och med kan lägga den i Shell mastercard där man får 2% ränta på upp till 15 000:-
Det har jag själv funderat på, men vet inte om det verkligen är värt den extra administrationen.
Aros Kapital har insättningsgaranti och ger 1% om du binder i 3 månader. Vi använder de både för privata pengar och vårt AB:s pengar. Har funkat kanon under de 2 år vi använt de.
Krisar det kan du fortfarande ta ut pengarna men med 1% straffavgift om jag minns rätt.
De har 0,8% på rörligt konto och när det bundna förfaller förs de över till ditt rörliga konto.
Kör Avanza Collector på 0,60 eller om det var 0,65% ränta. Har ungefär fyra månaders levnadsomkostnader.
Tror på KISS metoden - keep it simple stupid - då orkar man i längden. Avanza är bra nog, pengarna är samlade och fokus på livet.
Intressant! Ja, det är ju mer om allt går åt pipan. Tusen tack för bra svar!
Jag använder Sevenday Bank för mitt buffertsparande. De har bra konton både för kortsiktigt och långsiktigt sparande.
Sparkonto på Coop medmera bank har jag. 0,75% ränta
Jag kör Northmill bank. 0,85% ränta i skrivande stund, ganska bra app och uttag går snabbt och smärtfritt.
En bra tjänst som du lätt kan utvärdera vad som är bäst för dig är här.
Jag har mina på SBAB men dom har bara 0,5%. Min naivitet utgick att det är en fördel att ha dom där i o m jag planerat ta bolånet där men eftersom jag planerar använda pengarna inom 18 månader vet jag inte om jag skulle spara så mycket på att flytta pengarna till några procentsatser högre hos annan aktör.