Vilket sparkonto?

Hej

I dag har jag min buffert hos Collector bank. Men jag börjar fundera på om det käns tryggt att ha där.

vad rekommenderar ni förför bank för bufferten? Vill har lite ränta o insättningsgaranti.

tack /ina

Är det viktigt med den lilla räntan som du kan få på ditt buffertsparande?

Ibland kanske man inte ska leta marknader för att maximera allt sparande. Bufferten tycker jag du kan hos din bank, är du en person som ofta petar och tar pengar från det som inte ska röras så kan du alltid dela upp dom och ha en del hos en nischbank också.

Collector har insättningsgaranti men det har nämnts i frågelådan här att banken har haft enorma ekonomiska problem på sistone.

Jag hade hellre valt sbab som dock ger mindre ränta men det är ändå en stabilare bank!

Tack för svar!

Min tanke va SBAB, räntan är inte de viktigaste snarare att pengarna är skyddade

Googlade o kollade vad användare tyckte om SBAB o de flesta va missnöjda med servisen tyvärr… men min tanke är ju inte att behöva ha kontakt bara ha mina pengar där … har någon denna bank o har tankar?

Vänligen /ina

Jag använder Santander och deras Spar+ med 1% ränta från 100 000 insatt. Dock tar det 1 månad att få ut pengarna vid behov vilket kanske inte funkar för buffert. Jag använder det för kortsiktigt målspar. Pengarna omfattas av insättningsgarantin.

Rebilla har sparkonto med 1% ränta och insättningsgaranti. Inget minsta belopp vad jag vet. De kommer antagligen sänka räntan när de har fått in mer kapital.

https://www.rebilla.com/se/sparkonto/