Delat buffertkonto med sambon

Hej, finns det något bra sparkonto (som ger ränta) som man kan dela tillsammans med sin sambo? Dvs att båda står som kontoägare. Santander etc kan väl bara ha en kontoägare…

Vi använder vanligt sparkonto på SBAB. 0.5% ränta just nu.

Jag kör det mesta* på SBAB. Hos Avida, Seven Days med flera kan du få mer, uppåt 0,95 procent. Men jag pallar inte ta den risken. Har i runda slängar 80 000 i buffert, och 0,45 procent (0,3 procent efter skatt) är 240 kronor per år - eller 20 kronor per månad.

Ja då, jag känner till insättningsgarantin. Men om det vill säg så illa att en liten nischbank går i konkurs så är det risk för att det är en del av något större, men allmän oro och depression. Skulle inte gå i god för att insättningsgarantin i ett sådant läge fungerar helt smärtfritt. Oavsett vad är det väl en viss handläggningstid på ansökningarna, och i händelse av depression kanske man vill ha pengarna snabbt. Om man ändå prompt vill komma åt de där extra tiorna per månad så tycker jag man ska skjuta in det i två olika nischbanker, så har man i alla fall minskat risken.

Har största delen hos SBAB, bortsett från 10 000 kronor hos min ordinarie bank. Utifall jag måste komma åt pengarna snabbt (alltså inte har tid att vänta en dag).