Jag är relativt ny kring att ha sparkonton med någolunda hög ränta. Ända sen barnsben har det i princip varit nollränta för mig där min buffert ligger på Swedbank i ett så kallat e-sparkonto där räntan ligger på 0,6 %.
Surfade lite förra veckan och fick nys på Nordax extremt bra räntor via Compricer, där de bla har ett sparkonto med fria uttag på 2,35 %. Låter ju hur lockade som helst. Men jag undrar ifall folk har lite erfarenheter kring denna bank, finns det några varningstecken eller är det bara att överföra sin buffert till denna bank och faktist se sina pengar för en gångs skull växa på ett sparkonto.
Jag funderar på att lägga hela min buffert i ett annat rörligt sparkonto som t.ex Nordax. Vad är dina tankar kring det, några risker med det eller något annat dyligt ?
I teori blir det identisk med hur jag har det nu men istället för att pengarna ligger på Swedbank, så kommer de ligga i en annan bank.
Min sambo använder Nordax sedan flera år tillbaka.
Jag själv har kört Nordax via avanza sedan ungefär två år tillbaka. Jag tog steget för ungefär en månad sedan att gå över till Nordax helt med mina buffertpengar eftersom det skiljer så mycket i ränta mellan Nordax och Avanza. Trenden jag såg är att Nordax har varit snabba på att justera uppåt medan det tagit längre tid för Avanza.
Vi har haft Nordax i flera år. De har under åren alltid haft bra ränta jämfört med andra. Inte alltid bäst men alltid i toppskiktet.
Inga problem med uttag, insättning eller så.
Vi är nöjda kunder😁