Jag tror jag rört ihop det lite här och försöker förstå vart man ska placera sin buffert.
När jag drog igång Avanza för ett par år sedan startade jag ett Sparkonto+ Nordax till min Buffert som jag fört över pengar till.
Det slog mig nu när jag nyligen fick ett arv och skulle placera pengarna, att det kanske inte är på Avanza man ska ha sin buffert om man skulle behöva pengarna snabbt?
Nu finns det kanske inte något rätt eller fel här, men är det på sin “vanliga” bank man placerar sin buffert?
Om du tänkt ha bufferten på ett sparkonto så ska det ligga där du når det och oavsett vilket inte på ett ISK åtminstone (som oftast är det folk tänker på med Avanza).
Sedan finns det ju sparkonton med olika mycket ränta, men återigen, lås inget som behöver vara buffert.
Det tar ju bara en bankdag att få pengarna om de ligger på Avanza Sparkonto+, om det var det du tänkte på. Jag tycker absolut det är snabbt nog. Jag har dock 10k i ett sparkonto i min vanliga bank som jag kan nå omedelbums om det skulle behövas, när som helst. Men för att bli arbetslös/vitvaror går sönder/annat, så behöver du knappast några jättestora summor med mindre än en vardags varsel.
Det beror också lite på hur stor bufferten än. Jag brukar också ha ungefär 10 000 kr på min huvudbank. Är det lite mer lönar det sig att ha ett konto i en nischbank (med insättningsgaranti såklart) som har högre ränta än Avanza.
Just nu skiljer det 0,9 procentenheter upp till Sevenday och Hoistspar. Många har 2,00% ränta, jämför med Avanzas 1,15%.
1-2 dagar tar ett uttag från annan nischbank.
Har du 50k i buffert på 2 % ränta får du 300 kr mer om året jämfört med 1,15 %. Jag förlorar gärna 25kr/mån för att ha det samlat med allt mitt andra sparande på Avanza
Ja, så kan man ju också tänka.
Men min buffert vill jag ha på min huvudbank, ännu mer lättillgänglig, just nu bara 0,5% ränta. Och använda den till att betala kreditkortsräkningar, fakturor eller swish.
Hade jag den på Avanza skulle jag ha svårare att låta den vara.
Dessutom vill jag inte sponsra Avanza med att använda en sämre produkt, dvs sparkonto med lägre ränta än hos konkurrenter.