Buffert innan Avanza?

Hej!

Till att börja med vill jag säga,tusen tack för en superinspirerande podd&blogg(även om jag inte läst allt!Skulle nog vilja säga att jag är ganska hopplös när det gäller att spara&har alltid varit,vilket är oerhört pinsamt att ens uttala…skämsmössan på&tycker det är oerhört jobbigt att prata ekonomi!Pensionskuverten som dimper ner,har jag aldrig ens nästan öppnat,så har kvar mitt AP 7 Såfa,vilket jag har förstått är bra!Pensionssparar även i min bank sedan många år,men med placeringar i fonder som banktjänstekvinna hjälpt mig välja,så har väl ändå ett visst dolt sparande!

Det jag skulle vilja få till är ett buffertspar(har i dagsläget 10000kr),oerhört lite jag vet!Men har iaf.kommit till den insikten att pengar kan vara bra att ha&bättre sent än aldrig…Så min fråga är,om jag de närmaste månaderna ska satsa helt på buffert sparande?&Isf.måste jag ju då ha ett konto som ger lite ränta,vilket jag inte har idag!Eller om jag ska spara 75%på buffertkonto&viss del tex.25% av pengarna i någon fond typ Avanza Zero?samt nån global fond?

Säkert självklart för många,men hade blivit oerhört tacksam för lite råd&tankar!

Mvh/Anna

Buffert är alltid bra att ha men storleken och påfyllningstakten beror på flera saker, tex din inkomst och boendesituation. Har du hus, bil och barn behöver du större buffert än om du bor i hyresrätt utan bil, bostadsrätt med bil men utan barn hamnar där emellan.

Takten beror främst på mål och intäkt. Med en startplåt (10000kr är en bra start, glöm inte det!) så skulle jag satt 50/50 på buffert/Avanza upp till ett par tusenlappar i månaden vardera, sen viktat över en större andel på Avanza. Huvudsaken är att du inte låser pengarna på tex ett fasträntekonto med bindningstid och begränsade uttag.

Jan har gått igenom många fonder och rekommenderar bla Avanza Global, LF Global Index och SPP Global samt div Sverige-fonder. Jag skippar Zero även om den är gratis, jag tycker det är ett för smalt index och det har inte går speciellt bra de sista åren. Välj hellre SEB Sverige index eller någon annan bred index-fond.

Vi har ett räntesparkonto på Marginalen som buffert, och långsiktigt sparande i aktier och fonder på avanza.

Vi har resonerat som så att bufferten ska täcka de utgifter vi kan få för att byta ut trasiga hushållsapparater, laga och serva bilen, nya möbler och prylar samt mindre underhåll av huset.

Allt annat läggs på avanza, och skulle vi behöva göra större utlägg så har man oftast lite framförhållning och kan sälja lite fonder. Bättre att pengarna jobbar lite till dess att de behöver användas.