Nybörjare börja spara buffert!

Hej på er! Jag har lite frågor angående buffer är helt grön och precis börjat lyssna en del på poden! Vi känner att vi bör börja spara då vi bor i hus med barn osv. Känner att fyra hinkar passar oss nog ganska bra men då får man ju börja med en buffert!
Så vi har 10 000 vi ska börja med och målet är 100 000. Så frågan är ska vi använda oss av ett spar+ som är obundet och 0.60 ränta på Avanza där vi har ett konto?(isåfall spelar det någon roll vilken bank man väljer från dom alternativ man får där?)
Eller ska vi välja lysa och köra på 20% aktier och 80% ränta?
Eller ska vi köra mer aggressivt på lysa för att få 100 000 snabbare?
Vi hoppas att kunna sätta 2500/3000 i månaden får pröva lite i början då sambon snart går hem på gravidpenning.

Grym pod Keep it up!
Mvh Daniel

Jag skulle säga att om ni ska ha pengarna som buffert, så ska de ju vara till för oförutsedda kostnader, och då vill ni kunna lita på att ni har 40000 om ni behöver 40000, och inte sitta där med ett aktiesparande som har gått ner 20%.

Så till bufferten skulle jag säga kör vanligt sparkonto. Däremot kan ni ju ha separat sparande om 500kr/månaden eller vad ni nu kan avvara, på börsen också, så att dessa har potential att växa.

Jo absolut men är då ett spar + på Avanza något att kör på med 0.60 ränta? Och som sagt om ja spelar det någon roll vilken bank jag väljer av dras alternativ?

Det finns konton med bättre ränta, just nu upp till 0,90%. Långsammare uttag (1-2 dagar) än Avanza men det kan ju vara en fördel.

Sparkonto finansportalen

Jag skulle rekommendera att du tittar på denna video innan du gör något.

Speciellt “överkursdelen” som börjar vid ~44 min. Att ha 100.000 i buffert är antagligen överdrivet.

2 gillningar

Skulle inte investera bufferten om den är 100k eller mindre. Allt över 100k som ska ingå i bufferten hade jag investerat i en försiktig portfölj. Ka ske 20/80 som ni redan föreslagit. Men 100k eller mindre hade jag haft på ett vanligt sparkonto i min primära bank

2 gillningar

Ja det finns det säkert men känns rörigt för mig om jag skulle ha pengar på allt för många håll men ska kika på det.

Jag hade ju helst velat ha bufferten på min primära bank som är Länsförsäkringar men vill man ha sparkonto med ränta får man binda kontot eller ett annat är att ha ett uttag per år det är ju lite kass

Jag vill ha cirka 20.000 så lätt tillgängliga som möjligt, d.v.s. sparkonto hos primär bank. Tanken är att man ska kunna betala räkningarna om lönen blir försenad en vecka. Andra akuta situationer som kräver inköp upp till den storleksordningen kan man lösa med kreditkort. Resten hade jag satt på ett sparkonto med insättningsgaranti med ränta men utan bindningstid hos den bank jag känner mig mest bekväm med efter att ha tittat på någon jämförelsesajt för sparkonton. Målet är att kunna få ut pegarna inom ett par bankdagar.

2 gillningar

Det spelar ingen roll vilket Sparkonto+ på Avanza du väljer, räntan just nu är lika på alla men spara max upp till insättningsgarantin på varje dvs 1 050 000kr…
Den största frågan är hur stor budget ni behöver och det beror mest på skicket på huset ni bor ni tycker jag. Det kan räcka med 50 000kr.

Ja skicket på huset är bra. Vi vill bygga ut men det ligger längre fram i tiden så desto snarare vi kommer igång med ett sparande desto bättre så klart! Men jag känner mig säker när jag inte har pengarna för utspritt på olika ställen! Så kommer nog bli Avanza spar+ nu sen lysa som jag redan har barn spar på!

1 gillning