Byta fondportfölj till LYSA?

Har ett sparande enligt detta via en stiftelse med en 50/50 fördelning och med en home bias på 90% enligt nedan.
Portfölj

Fördelning

Min fråga: Är det värt att sälja av dessa (ca 300 000 SEK), skatta och köp en LYSA portfölj istället t ex 90/10 eller 70/30? Sparhorisont är 10 år.

Min personliga åsikt är ja, för att få en bredare och bättre diversifierad portfölj.

Men om ni trivs med att ha 90% homebias och inte vill ha så mycket utländska fonder/aktier så är det nog bättre med egen portfölj. Men det blir ju en väldigt smal portfölj och känslig för hur det går för Sverige.

Tack för svar. Jag tycker att en så hög “home bias” med svenska klassiska bolag som banker, verkstad o teknik inte ger tillräcklig exponering mot global marknad och risk om det plötsligt går dåligt för Sverige. Tycker att räntedelen är väl hög också nu när TINA gäller något år framåt om man spekulerar.

Hur hög är skatten ca 30%? Den måste väl ändå betalas nån gång så kanske sälja och köpa LYSA men med mer global exponering i aktier. Vad tänker du om det o vilken mix skall man ha?

Har du portföljen på Fonddepå eller ISK? Om det är fonddepå så tror jag det är 30% skatt på vinsten men om det är ISK så är det ju schablonskatt istället och mycket smidigare.

Om du har så lång sparhorisont som 10+år så hade jag kört antigen 100% aktier eller 90/10 aktier/räntor.

Brukar tänka 10% aktier per år i sparhorisont.

Lysa har 20% Home Bias i sin aktiedel i en ganska smal Sverigefond.

Pengarna ligger via en stiftelse i fonddepå tror jag så det blir skatt efter det 30%. Frågan är hur jag skall mäta mot LYSA. Med nuvarande lösning med 50% räntor så verkar det som FOMO

Vilka fonder investerar stiftelsen i?