Creades etablerar SPAC på Nasdaq Stockholm

Såg att det inte fanns någon tråd upplagd kring detta än.
Creades ska etablera en SPAC med första handelsdag i slutet på Juni, vad har ni för tankar kring det?

Tycker kortsiktigt det ska bli intressant att se hur börsnoteringen kommer gå, speciellt jämfört med Bure SPAC och APAC SPAC.

Creades har etablerat förvärvsbolaget Creaspac med avsikten att ta in kapital uppgående till cirka 2,5 miljarder kronor i samband med en börsnotering på Nasdaq Stockholm och inom 36 månader därefter förvärva ett onoterat bolag. Initialt blir Creaspac därmed ett börsnoterat bolag som bara innehåller en kassa. Efter att ett onoterat bolag förvärvats av Creaspac kommer det förvärvade bolaget utgöra den nya verksamhetsdrivande enheten där värde skapas för aktieägarna.

http://creades.se/investerare/pressmeddelanden/viktig-information-creades-etablerar-spac-pa-nasdaq-stockholm/

Tecknar utan att ens läsa prospektet. :money_mouth_face: Sven Hagströmer har högt förtroende. Se bara på Creades premie så det finns nog goda möjligheter för den att stiga under första handelsdagen.

2 gillningar

Hur avgör Bure eller Creades om ett bolag ska köpas in till deras SPAC eller om det ska köpas in till moderbolaget? Investeringskomittéerna är ju identiska (iallafall i Creades). Rimligen borde ju Creades få bättre avkastning om de köper “den där onoterade, felvärderade, guldklimpen” till moderbolaget?

I APAC finns ju ingen sådan incitamentskonflikt, då det är ett fristående gäng börsrävar.

Kanske finns attraktiva alternativ men som av en eller annan anledning inte matchar huvudbolagets filosofi/portfölj?

Teckningskursen är satt till 100 kr/aktie och börsnoteringen är planerad till 23/6.

Här är lite av tankarna som ligger till grund till Creades SPAC.

2 gillningar

Fick tilldelning om än reducerad, 70st. Nu håller vi tummarna att det blir en bra start💪

Fick också tilldelning på 70st.

Jag fick 70 st aktier var på de två konton jag sökte (sökte då för 100st aktier).

De som sökte minimipost fick 70 st. Sökte man för större belopp fick man fler. Själv fick jag 70 + 70 + 90 + 120.

Jag fick 70 (100 sökta) och 120 (300).

70 här med och lyckades sälja på 100 kr.
Var tveksam innan efter att ha tecknat APAC och känner nu att det inte är lönt att teckna fler SPAC:ar då uppsidan tycks vara så väldigt begränsad om man har som taktik att teckna och sälja.

2 gillningar

Håller med. Jag kommer också stå över kommande SPAC noteringar.

Fick också tilldelning på 120 (300 sökt). Behåller tills vidare. Kommer nog inte fortsätta teckna SPAC:ar, även Bures verkar ju som om den går mot “rabatt”.

Frågan är ju på vilken nivå under 100 som man rent tjänar pengar på att köpa en påse pengar :thinking: Tror det var på Investerarpodden som de pratade om att utgifterna för Creaspac uppgår till ca 30 baspunkter per år.

Sökte 100 på två konton, fick 70 vardera, förmodligen samma för alla som sökte minimibelopp.
tbd30 SPAC som noterades idag ligger kring 0%, verkar som att det inte ett speciellt bra bett att teckna SPAC i nuläget.

Potentiellt 3 års arbetstid för SPACen att hitta ett företag kanske är för lång tid för de flesta att långsamt förlora pengar (avgifter, inflation, utebliven avkastning, ISK skatt,…) när det finns så många andra alternativ. 2 år är kanske mer rimligt, och skulle tro att eftersom detta är ett nytt fenomen i Sverige så behöver någon av de nu etablerade SPACarna visa på starkt prestation för att ge fenomenet ett uppsving. Som det är nu finns det inte mycket relevant att jämföra med.

Jag trodde Creades SPAC skulle vara mer populär än TBD30. Finns det några villkor som gör den mer populär?
Det är väl naturligt att SPACar inte går upp så mycket innan det finns en uppköpskandidat. Men det finns ju ingen anledning att teckna sig om de går ner första dagen, då kan man lika väl köpa efter noteringen om man tror på SPAC-konceptet.

Sen kan man notera att många IPOs går dåligt generellt just nu. Så i ett annat läge kanske det kanske inte behöver vara så dåligt?

Dagens skörd. :wink: Kanske blev det inte så fel med hela 4 kr vinst på 10.000 kr. :nerd_face:

1 gillning

Ja, gäller verkligen med att se upp med vilka IPOs man tecknar sig för nu. Tecknar man sig för några riktigt dåliga kan det snabbt ta ut vinsten av de bra man får teckning på.

Jag tror marknaden är mätta på IPO:er just nu. Det har varit en konstant flodvåg flera veckor och det hinner inte byggas upp en så stor hype som man skulle önska i en teckna/sälj-strategi. Jag tror att både Acast och Creaspac (antagligen även OX2) i ett annat läge enkelt skulle gått på plus inledningsvis. Som AdrianG visade, att samtliga 5 nykomlingar idag gick på kraftigt minus eller som bäst stannade på introkurs är ganska talande.

3 gillningar

Man kan se det som en kassa på banken + en option på Hagströmers affärsinne. 25% cagr.

Tror dock fondflödena inte hittat in i spacarna. Tänk spiltan investment.

Fick: 290, 70, 70, 70, 540 och har ökat till drygt 4000.

Nedsidan känns begränsad.