Creaspac istället för sparkonto?

Jag har hört att om de gör ett förvärv som man själv inte gillar så får man tillbaka 100 kr per aktie och om de inte gör ett förvärv innan sista juni så likvideras bolaget och man får tillbaka 102,5 per aktie i slutet av juni.

Den handlas i 96,5 kr just nu, är inte detta ett säkrare kort än ett sparkonto med högre effektiv avkastning?

Från vem? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Var framgår detta någonstans?

Från prospektet:

Vid en likvidation ska Bolagets tillgångar skiftas ut till aktieägarna och då Bolaget inte kommer att ha haft några intäkter utan endast utgifter under den period som leder fram till likvidationen kommer aktieägarna inte få tillbaka hela det belopp som investerats.

1 gillning

Har köpt lite Creaspac för likvida medel och värdepappersbelåning de senaste dagarna och hittade denna gamla tråden för min fråga.
Befarar att aktien hamnar på AF-konto efter att handeln i den upphört så att man måste deklarera vinsten. Tycker inte det är värt besväret. Någon som vet?

Det är väl bara en vanlig aktie? Så deklareras försäljning på blankett K4. Inte superkrångligt, särskilt inte om du köpt alla aktierna samma dag.

Spliten blir inom ISK, och utdelningen blir nog också inom ISK:s ramar men sedan tror jag att den kvarvarande aktien kastas ut från ISK. Bara man vet värdet när den byter konto så är det ju enkelt. Jag har fullmakt för några anhörigas konton som är avsedda för IPO:er och som jag köpt på också och dom vill jag inte ställa till besvär för.

Man får ut 98,80 kronor nu, och resten efter likvidation. Totalt belopp man får tillbaka är uppskattningsvis 102,3-103,3 kronor. Varken inlösensaktie eller “likvidationsaktie” kommer vara noterade, så man får skatta 30% på 3,50-4,50 kronor.

I korta drag innebär beslutet att bolaget genomför en split 1:2 och därigenom fördubblar antalet aktier. Varje aktieägare erhåller, utöver vanliga A-aktier, en ”inlösenaktie” per innehavd A-aktie som därefter automatiskt kommer att lösas in mot 98,80 kronor i kontanta medel.

Det belopp per aktie som kommer återföras när likvidationsprocessen avslutas kan inte beräknas exakt i nuläget. En preliminär bedömning baserat på återstående eget kapital efter inlösen, nuvarande ränteläge och förväntade avvecklingskostnader är dock att beloppet kommer att hamna i intervallet 3,50-4,50 kronor per aktie.

Beroende på hur man räknar kan räntan jämfört med nuvarande kurs anses vara mycket bra. Den största delen av beloppet får man tillbaka redan efter några dagar så om man betalar 101,4 (dagens stängningskurs) och får tillbaka 98,8 så är det alltså 2,60kr per aktie som man får ligga ute med och får tillbaka minst 3,50. Det ger en ränta på 0,9/2,6 = 35%

Som jag har tolkat det så blir inte en aktie som blivit avförd från notering utkastad från ISK förrän efter en månad så inlösenaktien bör klara sig från vinstskatt men likvidationsaktien utlöser vinstskatt.