Börsnotering av Sveriges första SPAC - ACQ Bure

Fick ett mail från Avanza idag om att denna hypade börsnotering nu till slut är på gång, sista teckningsdag 23:e mars.

Vad tror ni om att vara med? Personligen så tror jag SPAC-hypen är ett tecken på att vi närmar oss bubblans topp, men det säger ju ingenting om hur ACQ:s börsnotering kommer gå på kort sikt. Den lär bli rejält övertecknad och då antagligen gå upp första handelsdagen. Bure har ett bra rykte, SPAC är superhett, och börsen är på bra humör.

1 gillning

Börspodden rekommenderade den idag, vad nu det är värt. :grinning:

3 gillningar

Man får ju vara med när det skrivs historia så jag tänker ansöka om tilldelning enbart av det skälet. Jag är annars inte så förtjust i konceptet. Till skillnad från en IPO, vet man ju inte riktigt vad man lägger pengarna i här.

2 gillningar

Den fick en liten flagga av Affärsvärlden: https://www.affarsvarlden.se/artikel/ipo-guiden-hissar-en-flagga-infor-acq-bures-notering

Där var lite andra trådar på detta för lite ytterligare kommentarer

Själv kommer jag inte att röra SPAC ens med en 10 m påle. Nästan lika mycket renodlad spekulation som krypto :slight_smile:

Bure däremot äger jag och via dem får man ett lite intresse i det framtida bolaget som en dag finns i SPACen.

2 gillningar

Kan en påse pengar vara värt mer än 100 %?

1 gillning

En bra beskrivning av SPAC jag läst är “A poor man’s private equity funds”. Så man kan jämföra en SPAC med ett investmentbolag som t.ex. Investor eller Industivärden som till och från handlas med en premie (dvs investmentbolaget är värt mer än summan av dess innehav).

Vi får väl se efter börsintroduktion om påsen pengar är värd mer än 100%.

2 gillningar

Lyssnade på intervjun med Nicklas på Avanza och såg några Youtube-klipp så man kan nog säga att jag är lite expert på det här med SPAC:ar nu. 100% pengar är självklart värt 200% minst (kanske t.om. 500%), det är ett säkert kort! Jag menar det är ju inte så att man köper grisen i säcken, för du får ju bara säcken och grisen kommer sen!

3 gillningar

En stor fundering jag har är som följer. Det finns ju en process för att börsnotera bolag av en anledning. Framförallt med transparens, villkor och sätt att skydda aktiespararna. En SPAC är ju egentligen ett sätt att runda hela det. Vete tusan om det är så bra. Jag är spontant ingen fan av SPAC. Särskilt inte när villkoren är som i USA att den som sätter upp SPAC:en får 20 % av det insamlade kapitalet… :man_facepalming:

3 gillningar

Såg den här videon som diskuterade riskerna med SPACs. Är inte alls tillräckligt insatt för att ha så mycket åsikter om ACQ, och den videon är ju baserad på ffa den amerikanska marknaden, men tyckte den var intressant - “for this arbitrage to work, there must be a sucker at the poker table”

Gillar inte konceptet i grunden, men kände att jag bara var tvungen att ansöka om 300st för att folk i allmänhet känns så giriga för tillfället och för det är den första i Sverige. Får väl se hur det går :smiley:

Ja, det är väl lite där jag funderar också om jag skulle ansöka om 100st. Så man som den millenial man är kan man ropa: “First!”

2 gillningar

Har dock ingen plan över huvudtaget på hur jag ska agera om jag blir tilldelad :smile:

Vad jag har förstått så kan man se teckningen som en slags sparkontoinsättning + en option med aktieuppsida på köpet. Bure å andra sidan får i egenskap av “sponsor” en 10-årig option att köpa aktien för 30% över noteringskursen. Denna option kan maximalt leda till 12% utspädning enligt avtalet, men alla ägare som är med från början tjänar på att kursen når upp till dessa nivåer. Om man som småsparare inte gillar bolaget som ACQ förvärvar till SPAC:en kan man lösa in aktien till teckningspriset 100kr (+ränta?). Denna inlösen kan dock ske till maximalt 10% av det totala kapitalet i SPAC:en (dvs om något går katastrofalt dåligt och många aktieägare vill göra en inlösen, så finns risken att du inte får tillbaka dina aktier till teckningspriset). Men eftersom hörninvesterarna i ACQ är institutioner som SEB och AP4, så handlar det förmodligen om långsiktiga ägare så det finns säkert ytterligare utrymme för småsparare att lösa in aktierna till teckningspriset om man tycker förvärvet verkar dåligt. Dessutom får du tillbaka dina pengar (+ränta?) om ACQ inte lyckas hitta ett förvärv inom 36 månader.

Nu låter det som att jag gör reklam för ACQ, men jag är naturligt skeptisk när man ser på statistiken över lyckade SPAC-förvärv i USA. Jag tror som många andra att det förmodligen kommer råda viss hype och att det finns övervägande sannolikhet att tjäna lite pengar här till ganska låg risk om man är med från början. Jag tror dock att man isåfall bör sälja innan SPAC:en övergår till aktier i det förvärvade bolaget.

Vad kan gå fel? :grinning:

1 gillning

Jag nöjer mig med Bures allokering eftersom Bure i sig utgör 1/7 av min aktieportfölj.

3 gillningar

Hur mycket nedsida kan det vara? Det kan/bör väl inte gå ned så där mer än någon procent under substans? Åtminstone inte på kort sikt?

I teorin kan kan det rimligen inte gå upp så mycket heller, men med tanke på rådande börsbubbla så tror jag nog den kan sticka lite.

Jag är med på ett litet hörn.
Känns som om SPAC har lite momentum, men det är inget jag tänker behålla särskilt länge.

Gillar egentligen inte SPAC. Om de onoterade bolagen verkligen varit fantastiska bolag så hade de redan varit publika bolag. Man köper lite grisen i säcken.
Har man däremot fullt förtroende för att ledningen gör ett bra jobb,
så kan man sätta sin tillit till att de gör ett bra jobb när de tar in bolagen.

Men en bolagsledning tjänar ofta pengar via incitament och aktieoptioner, och av att vara just grundare. När ACQ Bure noteras, är det säkert personer som fått köpa aktier/optioner till ett underpris redan. Och har ett par miljoner i fickan redan på första handelsdagen. (Så är det alltid)

På frågan om ett tomt bolag är värt mer än deras kapital (100%)
Det handlar om förtroende och sannolikhet till avkastning.
Skulle jag ge 100000 till min granne eller till tex Ilja Batljan att investera.
Klart som fan de 100000 är värda mer efter 1 år i Iljas händer.
Naturligtvis har jag större förväntningar på ACQ Bure än en treasury bond i avkastning.
Men jag kommer sälja skiten ändå. Jag vill veta vad jag köper.

Angående börspodden.
Ett roligt par. De skrattar rått åt varandras förluster och har en skön stämning.
De skräder inte med orden när de sågar ledningarna för olika företag.
Man lär sig mycket. Bra att de är så olika. De brukar inte hålla med varandra.
Mycket bra podd

Tilldelad 75st, intressant att se hur denna dagen blir :slight_smile:

Tilldelad på samtliga 4 tecknade konton.