Fick också 75. Får se hur den öppnar innan man bestämmer sig för att ha de kvar eller inte.
Får ha ett öga på Bure aktien också kanske
Runt 108kr just nu, en bra start på noteringen
Med tanke att det bara är en påse med pengar så ja. 
Fick 75 aktier på 5 konton. Sålde allt mellan 106 och 108. Bra vinst för lite jobb. Synd bara att man inte fick något i Idun men ska inte vara girig 
Jag behåller mina ACQ i lekhinken ett tag. Spännande att se vad det blir av det.
Fick tilldelning, var ute och glömde bort men fick 6% lite drygt i avkastning.
Med tanke på att Havsfrun handlas till 98% substanspremie och den består av kassa till 68% så tror jag det finns potential att få någon “greater fool” att betala mer än så för denna påse pengar.
Flockspekulation i sin ädlaste form… ![]()
Fick 75 aktier och sålde till drygt 107 kr. Inga stora belopp men några kronor i vinst ändå.
@Anonym, är det du är Aktieulf på Avanza? ![]()
Långsiktigt - tills imorgon 
Samma här. Sålde på 107,60 kr från ena kontot vid öppningen och bad sambon göra detsamma. Min motivering till henne var att den inte borde göra mer än 2 %. Aktien slutade på 2,12 % så jag hade fel. 
Behåller tilldelningen i mitt andra konto som en bevakningspost så att man kan säga “I was there” när Sveriges första SPAC fann ett förvärv. Det ska väldigt spännande att se om den till slut kommer att handlas till rabatt.
Patrik Tigerschiöld (Ordförande) har köpt ytterligare 20,000 aktier för 106,80 kr/styck.
Jag älskar Bure som bolag och ser det som en förmån att få vara med på deras resa. Med andra ord har jag en annan syn än många andra som ser SPAC:en som bara en påse pengar. Jag är beredd på att betala extra för att få tillgång till Bures kompetens vad gäller investeringar varför jag anser att en premie på “påsen pengar” är befogad. Sen tror jag också att det finns en edge i att det är en tidiga SPAC i Sverige.
Summa summarum = Tidig SPAC med kompetent ledning gör att jag kommer att syna korten =)
Rättar mig själv här. Det är Anna Tigerschiöld som köpt 20,000 aktier.
Hon är som ni förstår på efternamnet närstående till Patrik!
Hej! Om man blev tilldelad 75 aktier på ISK samt AF respektive, men vill behålla hälften. Vilken hälft hade ni behållt? Smartare på ISK eller AF i detta fall?
Jag skulle behålla ISK och sälja av AF, eftersom jag tror att den största kursuppgången kommer framöver. Och då är ISK att föredra av skatteskäl.
Okej, för jag tänker att aktien antagligen inte kommer att gå upp förrän de har förvärvat ett bolag, och det kan ju som mest ta hela 3 år. Då betalar man ju en schablonskatt under dessa år, trots att aktien ligger still i värde. Eller tänker jag fel?
Ja, du betalar schablonskatt under dessa år på ISK, 0,375% per år eller något sådant på hela kapitalet. Men när aktien rusar och du säljer av med god vinst slipper du skatta för vinsten om du tar ut den innan nästa kvartalsskifte.
På AF ryker 30 % av vinsten i skatt, så det brukar inte rekommenderas för värdepapper som förväntas växa med mer än typ 1,27 % per år i snitt. Jag antar att du hoppas på mer avkastning från ACQ än så, och i så fall hade jag valt ISK.
Tack, du har rätt i att schablonskatten antagligen är försvinnande liten i jämförelse med vad man hoppas på i vinst. Behövde väl bara få det svart på vitt
ISK it is.
Jag tänker att detta kan vara en bra placering om man vill trygga sig mot en eventuell börskrasch framöver (nu verkar det gå som tåget iofs)
Men mycket som är högt värderat osv.
Investerar man i ACQ Bure, så kan man inte förlora mer än ner till 90% av värdet på tre år. Kraschar börsen under tiden är dessa pengar låsta hos banken, de kan bara användas till ett stort förvärv, annars återbetalas de.
Blir det ingen krasch, och de hittar en investering, borde det bli som när ett investmentbolag noterar ett bolag att det ungefär dubblas i värdering när det blir börshandlat?
Nu spekulerar jag bara, men vad tror ni om att köpa detta som en säkerhet i portföljen och även chans till uppsida?