Upptäckte precis att det inte går att köpa SEF Independent Investmentbolag på Avanza.
Är det någon som vet varför. Behöver man byta ut den fonden till en annan nu i sin globala barnportfölj? Isåfall, vilken rekommenderar du då Jan?
Tydligen har fondförvaltaren lagt ner sitt värdepappersarbete helt. Någon annan hade redan uppmärksammat på forumet i fredags att det inte längre går att köpa SEF. Mer info bakom anledningen finns på deras webbsida iig.se men det står inte särskilt mycket.
Jag har iaf bestämt mig att byta SEF-fonden till Spiltan Aktiefond Investmentbolag och redan satt igång en flytt på Avanza. Vet inte om det är ett bra råd men det är vad jag gjorde iaf. Vore kul med lite insikt från andra.
För att jag tycker att det kommer bli alldeles för mycket Sverige i hela min portfölj efter SEF-bytet till Spiltan har jag nu också sålt av en hel del av mina sverige-fonder och investerar mera i mina globala fonder istället. 14% sverige känns rimligare än 26%.
Säkert bara något temporärt tekniskt problem hos Avanza, försök igen om några dagar.
Fonden ligger nu hos fondbolaget EME-Partners och INTE hos Independent men det kan nog ta ett tag innan all text mm är uppdaterat på Nordnet, Avanza och Morningstar. Fonden skall såklart INTE läggas ner utan kommer att finnas kvar och förvaltas (samma personer/team som tidigare) precis som vanligt!
Observera att den nu heter SEF - Investmentbolagsfond A!
/Jonas
(som förvaltar fonden)
Står på deras egen hemsida att: “Tack alla kunder! Independent investment group har beslutat att lägga ner sin värdepappersverksamhet. Finansinspektionen har därmed på bolagets egen begäran återkallat bolagets värdepapperstillstånd”.
Ja, fonden är bara flyttad till ett annat bolag. Allt annat är precis som innan - inkl. fondförvaltaren Jonas Brodd. Han var med på FikaTillsammans i förrförra veckan.
Hej!
Yes, det stämmer! Fonden finns nu hos EME-Partners och allt är såklart precis som vanligt.
Avanza har just nu lite tekniska problem med fonden enligt uppgift. De jobbar på det skyndsamt och den kommer att vara handlingsbar igen inom kort. Testa köp igen om ca en vecka så bör det absolut vara löst.
/Jonas, förvaltare
Hej!
Det verkar vara fel… Kolla Morningstar eller Nordnet, stämmer bättre där (möjligt att Avanza räknar på något annat sätt också). Inget är ändrat såklart utan förvaltningsavgiften är 0,3%! Sedan för alla fonder blir ju totalkostnaden något högre men i takt med att fonden växer så kommer den att gå ner och landa på strax över 0,3%.
/Jonas