Eget AB med tjänstebil och privatbil

Som anställd i mitt egna AB med en bra omsättning funderade jag först på att skaffa en förmånsbil.

Men insåg att det kommer bli dyrare än att behålla min V90 CC.

Ny kund och mer pendling, ca 1000 mil tjänstependlng per år, gör att jag funderar starkt på att skaffa en ren tjänstebil och behålla privatbilen som jag inte vill tjänstependla med.

Kör ca 1000 mil privat per år och CC skulle kosta mig ca 40 tkr/år privat. Men nyttjar den för hemresor iom dubbelt boende vilket ger mig ca 40 tkr netto tillbaka per år.

Jag kanske inte fattar frågeställningen men hur du än gör är det väl alltid dyrare med två bilar än en?
Men det är väl ”bara” att räkna på milkostnaden på alternativen och sedan ta en funderare på vad det är värt för dig att inte vilja nöta 1000 mil/år i tjänsten på den privata bilen.

Jag kör relativt lite privat men skulle vilja ha en fin bil men inte förmånsbeskattas

Tror det är billigare att förmånsbeskattas än att ha dubbla bilar utan anledning.

Min åsikt är att man som egen företagare ska ta bilen som personalbil och göra nettolöneavdrag på förmånsvärdet.

1 gillning

Låter rimligt, billigast kanske ändå behålla privatbilen.
Låta företaget ersätta tjänsteresorna med 25 kr/milen skattefritt