El avgift och värmekostnader Fjärrvärme

Skulle behöva råd om vår kostnad för för el och värme, varmvatten är rimlig under vintermånaderna.

Villa (70-tals), 130 kvm, med fjärrvärme i samfällighetsförening.

Kostnad för värme/varmvatten var från samfälligheten i januari nästan 5400 kr per månad, inkl samfällighetsavgift.
Vintermånaderna ligger alltid på 4-5000 kr för oss.

Kostnad för el ligger konstant runt drygt 1000-1500 kr per månad (E.ON. årsförbrukning c 4500 kwh)

Sammantaget för värme/varmvatten och el så betalar vi ca 6000 kr/månad under vintern. Ibland mer ibland mindre.

Undrar om det anses som en rimlig/vanlig avgift med fjärrvärme?

Har inte fjärrvärme, och kan tänka mig att kostnaden skiljer sig mellan olika platser i landet.
Det jag däremot kan konstatera är att januari i år var otroligt bistert, gjorde själv av med 50% mer energi på uppvärmning då jämfört med februari och 15% mer än december.
Så om er normala kostnad är 4-5k och det landade på 5,4 i januari så låter det rimligt. Beror så klart på vart i landet man är.

1 gillning

Elen låter mycket. Årsförbrukning 4500 kWh, 1000-1500 kr i månaden innebär MINST 12000 kr per år, dvs närmare 3 kr per kWh. Hur stor är nätavgiften i ditt område?
Jag bor i Linköping och betalar ungefär 1 kr per kWh i nätavgift, energiskatt och fast nätavgift. Det är enkelt att teckna fastpris på el runt 1 kr per kWh i dag så du borde inte betala mer än ca 2 kr om du bodde i Linköping, dvs max 850 kr i månaden i snitt.
Värme och varmvatten låter också högt men det kan vara dyr fjärrvärme och gammalt hus med dålig isolering. Jag har själv allt på el (frånluftsvärmepump) i mitt hus från år 2000 och förbrukar totalt 25 000 kWh (inkl utomhuspool och många tvättmaskiner). Så både värme och el är ungefär 4 200 kr per månad enligt samma kalkyl.

Hur mycket värme/varmvatten man gör av med är högst individuellt. Nu är vi två och gör av med 12500 kWh på vårt elvärmda 70-Talshus. När vi var 4 och el billigt och vi körde på med elvärmt golv i badrum och hall och torktumlade mycket gjorde vi av med 31.000 kWh per år.
Dvs ange gärna vad fjärrvärmen kostar per kWh resp fast årsavgift. Vad jag sett är inte 1 kr/kWh ovanligt numera + en modest årsavgift. Vår luftvärmepump kostar ca 70 öre per avgiven kwh att köra för mig med mitt ett år låsta elpris. Om jag kört rörlig hade priset varit lite lägre.

1 gillning

Verkar nog vara omkostnader, nätavgift osv som kostar…

Elnätsområde Syd.
Elavtal Rörligt pris tillsvidare.
Fossilfri el
Elområdet 3.

Ditt elpris, utan moms 34,63 öre/kWh
El, rörligt pris, 455 kWh à 43,29 öre

Elnätsabonnemang månadsavgift ligger på nästan 200 kr/ månad.
Elöverföring ligger på ca 350 kr/ månad
Energiskatt drygt 200 kr/ månad

Jag tror att det verkar nog vara omkostnader, nätavgift osv som kostar

Elnätsområde Syd.
Elavtal Rörligt pris tillsvidare.
Fossilfri el
Elområdet 3.

Ditt elpris, utan moms 34,63 öre/kWh
El, rörligt pris, 455 kWh à 43,29 öre

Elnätsabonnemang månadsavgift ligger på nästan 200 kr/ månad.
Elöverföring ligger på ca 350 kr/ månad
Energiskatt drygt 200 kr/ månad

Jo… I ditt fall är det fjärrvärmen som kostar tydligen.
Vad tar dom per kWh VÄRME och vad är fast avgift årligen

Värmen går på den andra fakturan, från samfälligheten. De uppgifterna jag skrev ovan är endast för själva elen.

Värmen redovisas per enhet som är vanligen 0.9 och 1.20. Gånger antal enheter som ligger på drygt 3000 så summan blir på drygt 3000kr.

Sedan tillkommer varmvattnet samt samfällighetsavgift på nästan 1000 kr och effektavgift på ca 1300kr per månad.