Skulle behöva råd om vår kostnad för för el och värme, varmvatten är rimlig under vintermånaderna.
Villa (70-tals), 130 kvm, med fjärrvärme i samfällighetsförening.
Kostnad för värme/varmvatten var från samfälligheten i januari nästan 5400 kr per månad, inkl samfällighetsavgift.
Vintermånaderna ligger alltid på 4-5000 kr för oss.
Kostnad för el ligger konstant runt drygt 1000-1500 kr per månad (E.ON. årsförbrukning c 4500 kwh)
Sammantaget för värme/varmvatten och el så betalar vi ca 6000 kr/månad under vintern. Ibland mer ibland mindre.
Undrar om det anses som en rimlig/vanlig avgift med fjärrvärme?
Har inte fjärrvärme, och kan tänka mig att kostnaden skiljer sig mellan olika platser i landet.
Det jag däremot kan konstatera är att januari i år var otroligt bistert, gjorde själv av med 50% mer energi på uppvärmning då jämfört med februari och 15% mer än december.
Så om er normala kostnad är 4-5k och det landade på 5,4 i januari så låter det rimligt. Beror så klart på vart i landet man är.
Elen låter mycket. Årsförbrukning 4500 kWh, 1000-1500 kr i månaden innebär MINST 12000 kr per år, dvs närmare 3 kr per kWh. Hur stor är nätavgiften i ditt område?
Jag bor i Linköping och betalar ungefär 1 kr per kWh i nätavgift, energiskatt och fast nätavgift. Det är enkelt att teckna fastpris på el runt 1 kr per kWh i dag så du borde inte betala mer än ca 2 kr om du bodde i Linköping, dvs max 850 kr i månaden i snitt.
Värme och varmvatten låter också högt men det kan vara dyr fjärrvärme och gammalt hus med dålig isolering. Jag har själv allt på el (frånluftsvärmepump) i mitt hus från år 2000 och förbrukar totalt 25 000 kWh (inkl utomhuspool och många tvättmaskiner). Så både värme och el är ungefär 4 200 kr per månad enligt samma kalkyl.
Hur mycket värme/varmvatten man gör av med är högst individuellt. Nu är vi två och gör av med 12500 kWh på vårt elvärmda 70-Talshus. När vi var 4 och el billigt och vi körde på med elvärmt golv i badrum och hall och torktumlade mycket gjorde vi av med 31.000 kWh per år.
Dvs ange gärna vad fjärrvärmen kostar per kWh resp fast årsavgift. Vad jag sett är inte 1 kr/kWh ovanligt numera + en modest årsavgift. Vår luftvärmepump kostar ca 70 öre per avgiven kwh att köra för mig med mitt ett år låsta elpris. Om jag kört rörlig hade priset varit lite lägre.