Bara nyfiken hur vårt pris i föreningen ligger till - har gemensam el!
Började skriva mail till föreningen ang priset, men det kanske är ett normalpris idag? Blir inte klokare när jag googlar
Betalar 679:- för 272kWh (ink avgift o moms) 2:a o 1 person
I juli var vattenfalls rörliga 60 öre, så med skatt på runt 40 öre och överföringsavgift som verkar ligga uppåt 80 öre (hittade bara eon vid snabbsökning) för mindre lägenhetskunder så landar du på 578kr, sen en fast avgift på det så låter 679 kr rimligt
Satt och räknade på elen för vår elbil de senaste månaderna. Kände mig sjukt nöjd att jag laddat för ett spotpris 30 öre i snitt inkl. moms… men kände mig sjukt snopen när jag lade på elöverföring, skatt, elnätsabonnemang och snabbt kom upp 1.90 kr per kWh.
Notera att detta är laddning av elbil under billiga tider. Så om du ligger på 2.50 som snitt i Malmö med E.On. så skulle jag inte klaga.
Jag känner till en förening som har ett fast pris på 83 kr och en rörlig avgift med 1,7 kWh för hushållsel. De började med gemensamhetsel i samband med solpaneler på taket. Lägenheten är i elområde 3.
Har ett par olika abonnemang (hus) och det ligger på 1,55-1,80kr/kWh för de rörliga kostnaderna från elhandelsbolag + nätägare i elområde 3. Då har vi lägre kostnader än Malmö som är elområde 4.
Sen de fasta avgifterna på det, ev avskrivning laddboxar + adm/hantering för avläsning och debitering.
Utifrån det låter 2,5kr/kWh helt normalt i ditt fall.
Varför fungerar inte bevakningen av ämnet? Står " Du kommer att få aviseringar eftersom du bevakar detta ämne." Men har inte fått någon avisering, iallafall, priset verkar vara fast sen 2023 - även vintertid, samtliga fakturor ligger på 1.952kr/kWh exkl moms + en adm kostnad på 12:-/mån exkl moms. Tack för svaren!!
Jag tycker att det ser billigt ut. Men att du gör av med ganska mycket el? Jag bor i en 4:a med två tonåringar, tvättmaskin osv och gör av med mindre el än dig.
Har både Eon som nätägare och elleverantör. Senaste fakturorna är som följer;