Hej alla kloka sparare!
Jag håller på och flyttar mina sparpengar från Swedbank till Avanza. Jag funderar nu på om jag ska göra en eller två långsiktiga portföljer. Min plan är att ha en till pension (25 år kvar), och en ”allmän” långsiktig. Men, vore det bättre att slå ihop dessa för att få ut mest på lång sikt? Jag menar, gynnas utvecklingen av att ha 200 000 kr som startkapital i en portfölj, snarare än 100 000 kr i två olika?
Mvh, Ida
Hej!
Om du har samma typ av innehav i båda så har det ingen betydelse.
Fördelen med att dela upp det är att du vet var det ska gå till, sen kan du ju ta olika risker i de olika portföljerna.
Spelar ingen roll för avkastningen, men jag delar upp många olika banker/konton för att det blir mer struktur. Mental bokföring kanske vissa skulle säga ![]()
T.ex. fonder & aktier som är långsiktiga (buy and hold-strategi) på två konton, kortsiktiga spekulationer på andra konton. Det blir också lättare att jämföra mot sig själv (dvs. benchmarka sina egna portföljer). Både Avanza & Nordnet har du ju % på kontot synligt under överblicken, ser man vilka konton som presterar hur.
T.ex. har jag en globalfond med 100:- på ett eget konto bara för att se om jag kan slå index över lång tidsperiod. Skulle dock aldrig köpa ett globalt index med större pengar av moraliska skäl p.g.a. de bolag som ingår där, men sånt får man såklart avgöra själv, vad man är bekväm att investera i. ![]()
Tack Richard! Jag har tänkt mig samma typ av innehåll. Så, då kör jag på två helt enkelt. =) /Ida
Hej M, tack för input, Jag kanske ska göra lite mer research på innehållet i globala indexfonder, för det var just en sån jag tänkte köpa. =/