Jag har under några år sparat i två olika portföljer långsiktigt. De har ändrats lite under tiden och inser nu att båda egentligen har samma syfte - långsiktigt sparande/möjlighet till tidigare pension - och dessutom är ganska lika.
Vad tycker ni om dessa två portföljer? Finns det värde i att ha kvar dem som de ser ut, eller bör jag slå ihop dem och/eller göra någon förändring? Är snart 39 år, om det är av betydelse.
Om du vill förenkla så kan du såklart slå ihop dom till en enda portfölj och stänga det kontot som blir över.
Personligen ser jag heller ingen anledning att ha exempelvis dubbla globalfonder eller separata fonder för USA och Europa. Allt detta kan du slå ihop till en enda globalfond. Exempelvis Avanza global.
Sen har du en ganska stor andel i tillväxtmarknader. Det behöver absolut inte vara fel om du nu vill överexponera denna marknaden. Men man brukar säga att marknadsvikt ligger någonstans kring 10-15%. De 10-15% extra som du har i tillväxtmarknader skulle du också kunna lägga i globalfonden för att få en mer marknadsviktad portfölj.
Ja, jag kanske har gjort det onödigt komplicerat för mig själv… Just nu kan jag inte ens komma ihåg hur jag tänkte när jag valde Europa och USA faktiskt.
Eftersom du verkar vara på Avanza så skulle jag personligen välja Avanza global eftersom den har mindre exkludering och därför replikerar det globala indexet bättre i min mening.