Hej, hur fungerar det med t.ex Kakservice och liknande där t.ex. en förening eller skolklass säljer kakor, strumpor, ostar m.m?
I en skolklass är det väl en privatperson som står som mottagare för utbetalningen, och samma för en förening där det väl då oftast handlar om ett lag i föreningen som säljer och att det då är en lagförälder som blir mottagare av utbetalningen.
Enligt Skatteverket finns det lite olika nivåer, 0-999, 1000-9999, 10000 el. mer. Då det oftast lär röra sig om mer än 1000 i ersättning känns det som att det blir mycket administrativt (arbetsgivardeklaration) för dessa företag. Anlita en privatperson | Skatteverket
Eller kommer dom runt detta genom att låta skolklassen ta betalt och att dom i sin tur ”betalar” kakservice och behåller mellanskillnaden, alltså att det inte utgår någon ersättning för jobbet.
Har själv en tanke på liknande tjänst men där skillnaden skulle vara att jag har en hemsida där kunder beställer en vara och där sen t.ex. en skolklass levererar detta. Där sker då betalningen från kund direkt på hemsidan till mitt företag och då skulle skolklassen få ersättning av mig för att dom levererat en vara. Men blir det då en himla massa administrativt arbete tro?