Etoro sparränta?

Hej kommer få ett arv nästa vecka runt 1 miljon och har kollat på lite alternativ att investera! Har fastnat för eToro som har en ränta på likvida medel på 5% om man har mer än 500 000 hos dem! Räntan betalas även månadsvis! Tänkte sätta in via usd konto från Revolut för att slippa valutaväxlings avgift! Är det något jag missar eller är detta ett bra alternativ? Mvh Johan

Du tar en valutarisk och de har ingen insättningsgaranti

4 gillningar

Undvik konton utan insättningsgaranti som pesten.

Går banken omkull är din miljon förlorad för alltid.

Ett öde jag inte önskar min värsta fiende. :scream:

Googla Guld24 eller vad det hette som erbjöd ~7% ränta utan insättningsgaranti. :see_no_evil:

3 gillningar

Styrräntan i Sverige är under 4 procent och i Usa dryga 5 procent. Här erbjuds du 5 procent och dessutom utbetalning månadsvis. Självkostnadspris, låter lite väl bra… Dessutom valutarisk.

Jag skulle inte sova gott om natten med att trycka in så mycket pengar i detta bolag. Är du intresserad får du väl börja med en betydligt blygsammare summa.

1 gillning

Ok tack för input! Får nog hålla mig till svenska mäklare när jag lyssnar på er! :blush:

2 gillningar

Stoppa in i nischbank typ Lea Bank eller Erik Penser Bank. Om du låser pengarna på 3-månader får du 4,2% i nuläget samt så har du insättningsgaranti så om något händer med banken får du alla pengar tillbaka garanterat :slight_smile:

1 gillning

Bluestep har 4,41% ränta om man binder sig i 6 månader som är den högsta ränta du kan få nu med insättningsgaranti.

1 gillning

har synen på Etoro ändrats - noterade en nyhet idag att man får bra med ränta på oinvesterade pengar. >4% om beloppet är över 50.000USD. Annars 3,något.

På minussidan är väl fortfarande dollarexponeringen. Samt att den svenska insättningsgarantin inte gäller.

det som möjligen har förändras sen 2023 är att de är nu börsnoterade samt ingår i diverse banknätverk/samarbeten. Viss insättningsgaranti (upp till 20.000usd) verkar finnas.

förstår att mantrat här är att köra 100% indexfonder och att vara passiv. Men för de belopp man aktivt vill hålla utanför en indexfond så låter detta lite intressant.

Vad är bedömningen 2025 kring detta bolag?

Bedömningen är utan svensk insättningsgaranti, undvik.