Lysa i Finland eller alternativ till LF Global / AMF Räntefond mix

Hej på er som bor i Finland! (Hej på er i Sverige med)

Jag och min familj flyttade till Finland för ett år sedan och nu efter att ha allt på bankkonto så ska vi börja att investera enligt total return approach.

Hade vi bott kvar i Sverige så hade lysa varit det självklara valet men skattereglerna är ju annorlunda här i Finland.

Vad jag har förstått så triggar ombalanseringen skattereglerna. Jag kan undvika detta genom att ha 100% aktier och 100% räntor. Jag får ju då sköta ombalanseringen själv.

Det upplägget kan ju vara ok men vad finns det för alternativ. LF Global och AMF räntefond mix finns inte på finska Nordnet.

Taggar den ända finnen jag vet i forumet @JayR och säger tusen tack för ditt avsnitt. Stressfri ekonomi och liv är inom räckhåll😊

2 gillningar

Ping @Esko - visst är du i Finland med? :wink:

1 gillning

De flesta kör Etf:er i finland, om du vill ha en marknadsviktad portfölj kan du söka på dessa.

Globala storbolag = iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) 80%

Tilväxtmarknader = iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc) 10%

Globala småbolag = iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD 10%

Det är dock en måndaskostnad på 2.50 på Etf:er så ifall månadssparandet är litet kan du köpa En normal indexfond t.ex Storebrand Global All Countries A EUR

De här kan förenklas med endast iShares MSCI ACWI UCITS ETF USD (Acc) (IUSQ)

Annars håller jag med, och jag har inget bättre förslag än Storebrand Global All Countries A EUR om man inte vill hålla på med ETF.

Hur är det med räntedelen? Det är ju en djungel har jag hört😅

Lite klurigare, men enkelt gjort med en aggregate bonds fund som t:ex https://www.ishares.com/uk/individual/en/products/291770/ishares-core-global-aggregate-bond-ucits-etf eller motsvarande från Vanguard:
https://www.nl.vanguard/professional/product/etf/bond/9443/global-aggregate-bond-ucits-etf-eur-hedged-accumulating
@Fnorrbart kanske kan ha lite input här också. En del som finns tillgänglig på Xetra bör åtminstone finnas på Finländska Nordnet.

ETF räntefonder I Euro? Ja det finns många och alla har för och nackdelar :nerd_face:

De jag shortlistat just nu för min situation enligt nedan (vet inte om det hjälper).

Likviditet/Stabilitet:
IB25-IB28 (EUR iBonds, IG ladder)
ERNX (UltraShort EUR bonds, IG)

Långa räntor/komplement till aktier:
IBGL (15-30 års gov Eurozone)
VETY (Mix duration gov Eurozone)
IEAC (IG, Mix duration, Eurozone)

Yield:
XHYA (EUR HY)
VEMT (EM sov gov bonds I USD, handlas i EUR, ingen hedge)

Vissa av dessa är Dist, det har inte varit prio för mig att hitta Acc varianter.

Lite bra läsning kan du hitta här: No Time To Risk: How To Pick A Bond ETF For The Long Run
Om du vill hålla det enkelt kan det räcka med en aggregate bonds fund tycker jag. Får nästan huvudvärk av att tänka på alla olika möjligheter inom bonds :grin:

2 gillningar

Får man för mycket huvudvärk så har Trade Republic 4% på EUR sparkonto också (kanske för Finland med ?)

Jo, man har den skattefria tusenlappen per år, alltså man kan sälja 999,99€ per år utan skattepåverkan. Den ska man använda i ombalanseringen mellan fonderna. Annars är det klokt att ombalansera med nya köp.

När det gäller aktiefonder, är det klokt att behålla fonderna så länge som möjligt för att efter 10år kan man använda den presumtiva anskaffningsutgiften i beskattningen oberoende av vinsten, då skatten blir i praktiken 18% av försäljningspriset. Det finns inga fond- eller ISK-skatter årligen.

2 gillningar

Gäller detta även ETFer?

Jo, alla instrument. Man kan använda aktiesparkontot bara för aktier och där finns ingen presumptiv avgiftmodell.

Tror absolut att vanlig depå med kostnadseffektiva aktiefonder är den mest skatteeffektiva lösningen framöver.

1 gillning

Upp till 50 000€/år. På den överstigande delen blir det 20,4%

3 gillningar

Älskar det här forumet😊

Blir till att läsa på om räntor och dess olika alternativ.

Men om det känns för övermäktigt så är det väl som @janbolmeson säger: lysa är good enough!

1 gillning

Svea och Bank Norwegian är annars nischbanker här i Finland med ok räntor på sparkonton.
För närvarande 3,55% för fria uttag och 4,10% för 12 månader på Svea.

3 gillningar

Bufferten har jag på Norwegian

2 gillningar

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile: :wave: Kul med lite fler “Finlands-svenskar” (i brist på mer korrekt uttryck) här. Även jag flyttade hit för cirka 15 år sedan. Kan berätta mer i PM om du är intresserad.

Tänkte tipsa lite om denna sammanställning jag gjort av olika (aktie)fonder som är tillgängliga för oss på den finska marknaden. Alla är sådana som jag eller andra familjemedlemmar själva har eller har haft ett innehav i, om jag minns rätt. Samtliga fonder på listan är tillgängliga via Nordnets finska sida.

Vilken sparform tänker du använda? Nordnet Placeringsförsäkring verkar praktiskt om man bor i Finland.

Ska kolla in detta.

Alltså jag tänker lysa eller Nordnet för det är det jag vet men kunskapsbanken är på RT kan ju göra att jag utvidgar kunskapen.