Lysa Finland, beskattning?

Hej!

Helt ny här i forumet! Bosatt i Finland och nybörjare då det gäller investerande. Läste om Lysa som låter som ett utmärkt alternativ för mig. Men hur fungerar det i Finland? Är beskattningen samma som på fonder? 30% på vinsten.

Har en summa sparat på vanligt sparkonto som jag vill investera och även månadsspara.

Anyone? Hade tänkt ett långsiktigt sparande på Lysa och 100% aktier, sparande på längre sikt 10-15 år. Eller är det bättre vid Nordnet?

Hej!

Välkommen till forumet!

Kika på dessa trådar

Alt: kan @Lysa på forumet svara på din fråga.

Allt gott

Tack! Ombalansering, vad menas med det?

Ombalisernng betyder att aktier alt räntor köps eller säljs vid värdeförändring.

Tack för svar! Så har jag 100% aktier och ska spara på lång sikt 10-15 år så är det endast vinsten som beskattas den dagen man säljer?

1 gillning

Jag tror att rätt ställe att fråga är finska skattemyndigheten?

En snabb googling säger att landet i öst har två former av konton:
Aktiesparkonto - Max ett konto per person, max 100 000 EUR, placeras i aktier. Beskattning sker endast vid uttag från konto. (Dvs, fritt fram att köpa och sälja poster).

Värdeandelskonto (Aktie- och fonddepå), verkar vara närmast samma som svenska värdedepå med vinst skatt på försäljning och utdelningar, men med fler än en skattenivå.

Med tanke på att aktiesparkonto inte tillåter handel i andra värdepapper än aktier så har jag svårt att se att Lysa skulle kunna vara på ett sådant konto.

Om du har skattehemvist i Finland så är inte lysa möjligt att ha (iom endast ISK).

1 gillning

Detta stämmer. Vilket tyvärr gör att Lysa är helt poänglöst i Finland. Osäker om 100% aktier i Lysa triggar skatt.

Lättast om du vill ha allt i globalindex är att öppna konto på Nordnet och månadsspara i fonden Storebrand Global All Countries EUR, alternativt någon billigare börshandlad globalindexfond.

1 gillning

Korrekt. Det finns även placeringsförsäkring (hos bl a Nordnet). Det är samma sak som kapitalförsäkring i Sverige. Skillnaden mellan aktiesparkonto och placeringsförsäkring är att den senare inte har något övre belopp för hur mycket som får placeras.

Tack för svar, då får jag tänka om!

Har du något tips på annan billig global indexfond än storebrand? Verkar inte ha gått så lysande hittills.

Vad menar du med att den inte gått så lysande hitills?
Mig veterligen är det fortfarande den bästa “vanliga” globala indexfonden att tillgå för oss här i öst.
Annars får man använda sig av ETFer, vi behöver ju inte dras med växlingsavgifter, så det är ett fullt realistiskt alternativ.

1 gillning