Finska tråden. (tips i Finland)

Jag investerar i Finland och här är det lite annorlunda än Sverige.
Här kommer det jag vet, rätta mig gärna om jag har fel.

Lysa finns i Finland. (kostar någonstans mellan 0,3 och 0,4%, verkar variera lite)
Här finns ingen “home bias”, utan allt är globalt. Finns inget val mellan hållbart eller inte utan det är bara hela höstacken som gäller.
Tyvärr räknas den automatiska ombalanseringen som sker på Lysa som ett sälj och köp så det kommer skattas därefter.

För att ha ett vanligt sparkonto med ränta har jag använt Norwegian då dom är den bank med högsta % jag hittat som har svenska eller engelska på hemsida/app.

Nordnet finns i Finland.
Här är dom olika konton som man kan använda:

Vanlig aktiedepå.
Samma-lika som Sverige, antar jag. När du säljer ska du betala skatt om den totala vinsten det året överstiger 1000€.

Aktiesparkkonto.
Finlands svar på ISK, men långt ifrån lika bra. Här kan man bara köpa rena aktier, inga fonder eller ETF:er. Man får max sätta in 100000€ på detta konto och man får endast ha det på en bank. När man sedan tar ut pengar från detta konto så beskattas den precis lika som vanlig aktiedepå.

Placeringsförsäkringskonto.
Detta kanske ska motsvara ett svenskt Kapitalförsäkringskonto?
Här kan man precis som på Aktiesparkonto köpa och sälja fritt, men på detta konto kan man även köpa och sälja fonder och ETF:er. Beskattas också först när man tar ut pengar från kontot.
Här kan man även välja en förmånstagare om man skulle avlida.
Detta konto kostar tyvärr även 0,35%, dvs använder du detta konto och köper en fond som kostar 0,35% så kommer den totala kostnaden vara 0,7% totalt. Aningen störande, men kan väl ha sina användningsområden. Särskilt om man inte skrivit något testamente.
Ingen insättningsgaranti.

Dom globalfonder jag lyckats hitta som det pratas om på Rika Tillsammans med liknande avgift verkar bara vara Storebrand Global All Countrys (0,31%). Så det är vad jag köpt hittills. Inte illa, men borde det inte finnas fler?

Det finns Amundi Prime All Country World ETF (0,07%) iofs.

Och Nordnets egna globalfonder: Nordnet Maailma Indeksi (0,3%) och Nordnet Maailma Indeksi 125 (0,5%)

Vore ju kul att hitta fler. Kom med förslag!

En annan “kul” grej med Finland är att här verkar det inte spela så stor roll om man är gift eller inte när man dör, utan det man äger tillfaller barnen oavsett, och inte maken/makan. Därför kan det vara bra med testamente.

Finlands officiella språk är Svenska och Finska förutom på Åland vars officiella språk är endast Svenska.

Alla tips och råd från er som kan något om Finland välkomnas.

***Uppdaterade trådstarten med lite mer korrekt information så nya mumintroll inte behöver leta i svaren.

8 gillningar

ping @esko @JayR

Det här kan behöva lite precisering.
Man kan alltså sätta in pengar upp till 100 000€, men det finns ingen gräns för hur mycket pengar man kan ha på kontot.
Ingen skatt tas ut vid försäljningsvinst eller utdelning när den görs inom kontot, utan först när pengar tas ut från kontot.
Om kontot totalt ligger på förlust, får man göra avdrag när kontot avslutas.

För placeringsförsäkring finns det mig ingen övre gräns för insättningar.

2 gillningar

Lysa:
Minns jag rätt så räknas deras ombalanseringar som köp och sälj, dvs beskattning – inte optimalt alls i Finland. Dubbelkolla gärna. Om jag har fel så är detta en bra lösning för brett sparande.

Aktiesparkonto:
Ingen gräns på kapital, endast insättningsgräns 100.000 €

Placeringsförsäkringskonto:
Insättningsgaranti saknas för detta, dvs har du likvida medel där så förlorar du dem om Nordnet går i konkurs.

Nordnet är bästa investeringsplattformen om du vill att deklarationen sköts automatiskt. Finns möjlighet att öppna konto t ex hos Deniro för billigare courtage och avgifter, men då måste du manuellt dokumentera köp/sälj.

Norwegian Bank är bästa sparkontot

1 gillning

Grupp för dig som investerar i Finland. Du som hänger i forumet kan gå i med i denna grupp så blir det enklare för er att hjälpa varandra (och mig att pinga in er i trådar).

1 gillning

Jaha, ok. Så låt oss säga att jag sätter in 50000€, det växer till 200000€. Dvs en ökning på 150000€.
Då kan jag sätta in 50000€ till och ha 250000€ utan några extra skatter.
Men därifrån sätter jag in 1€ till och jag blir då tvungen att betala skatt på den euron? (För jag antar att det då inte plötsligt blir hela beloppet?)

Ok, kollade nu igen, ser inget om någon gräns nej.

Ok, bra att veta.

Då hade jag hittat rätt där iaf. :wink:

Tack för input. Uppskattas!

Jo, detta stämmer, när jag körde med räntor hos Lysa tidigare så kom det ungefär en bok med sidor i deklarationen med alla ombalanseringar. Jag gick över till 100% aktier och hoppas att det blir lite mindre iaf.
Jag får helt enkelt se nästa gång jag deklarerar.

Men jag antar att detta spelar in också om jag inte tänker fel:
“Om du har sålt aktier för högst 1 000 euro sammanlagt under kalenderåret behöver du inte betala skatt på försäljningsvinsten. Till försäljningspriset på 1 000 euro räknas alla försäljningar under året, inte enbart aktieförsäljningar. Skattefria försäljningar räknas inte med.”

Så förutsatt att lysa inte har ombalanserat för mer och man inte köper o säljer andra värdepapper också. Så borde det inte bli något?

@janbolmeson vad är kriteriet för att se Finland?
image

Uppenbarligen räcker inte att behärska språket och vara medborgare :rofl:

2 gillningar

Svär trohet till Stora Mårran!

3 gillningar

Jag tillber bara Sampo

5 gillningar

Då är det därför.

1 gillning

Vet inte vad du menar med extra skatter?
Skatt på eventuell vinst betalas som sagt när man tar ut pengar från kontot.
Men ja, du kan sätta in de resterande 50 000€ även om du har 50k€ insatt och 150k€ vinst.

Nej, du kan inte sätta in mer pengar efter du nått insättningsgränsen på 100k€

1 gillning

Kan du /någon testa nu igen?

Grupp för er som bor i “Sverige för vuxna” :rofl:

https://rikatillsammans.se/forum/g/Finland

Jaha, ok. Det är så det fungerar. Var har jag fått den där skatt/avgiften ifrån. Får ta o läsa en gång till.

1 gillning

Nu fick jag en knapp ”gå med”. Så jag gick med.

Kan du förklara vad det innebär att vara med i en grupp? Jag har inte riktigt koll. Ursäkta OT.

2 gillningar

Det är mest att man på ett enkelt sätt kan tagga / pinga alla i gruppen och skicka meddelande. T.ex. om det kommer en tråd som denna.

1 gillning

Går det inte att använda Trade Republic i Finland :finland:? De har ett bra trading konto med ECB ränta på oinvesterat kapital (upp till 50kEUR), Saveback 1% på använding från samma konto med virtuellt kort (upp till 5kEUR/mån) och courtage fri handel på ETFer (med fraktioner och månadsspar). De har även handel av enskilda statsobligationer.

De har åtminstone en finsk hemsida:
Trade Republic. Invest, spend and bank.

Efter flytt till Euroland så måste jag säga att detta är mycket bättre än något jag hade när jag bodde i Sverige :+1: :sunglasses: :+1:

Jag försökte skaffa konto där men dom gillade inte mitt finska pass… :frowning:

Du måste nog vara bosatt i och ha Finland som din skattehemvist.

1,5k€ står det på sidan.

Större omaket med tjänster som inte faller inom det finska ”bankväsendet” är ju som tidigare nämnts, transaktioner rapporteras inte automatiskt in till skatteverket från dessa.

Det låter konstigt. Va tråkigt, det är en supersmidig tjänst.