Jag investerar i Finland och här är det lite annorlunda än Sverige.
Här kommer det jag vet, rätta mig gärna om jag har fel.
Lysa finns i Finland. (kostar någonstans mellan 0,3 och 0,4%, verkar variera lite)
Här finns ingen “home bias”, utan allt är globalt. Finns inget val mellan hållbart eller inte utan det är bara hela höstacken som gäller.
Tyvärr räknas den automatiska ombalanseringen som sker på Lysa som ett sälj och köp så det kommer skattas därefter.
För att ha ett vanligt sparkonto med ränta har jag använt Norwegian då dom är den bank med högsta % jag hittat som har svenska eller engelska på hemsida/app.
Nordnet finns i Finland.
Här är dom olika konton som man kan använda:
Vanlig aktiedepå.
Samma-lika som Sverige, antar jag. När du säljer ska du betala skatt om den totala vinsten det året överstiger 1000€.
Aktiesparkkonto.
Finlands svar på ISK, men långt ifrån lika bra. Här kan man bara köpa rena aktier, inga fonder eller ETF:er. Man får max sätta in 100000€ på detta konto och man får endast ha det på en bank. När man sedan tar ut pengar från detta konto så beskattas den precis lika som vanlig aktiedepå.
Placeringsförsäkringskonto.
Detta kanske ska motsvara ett svenskt Kapitalförsäkringskonto?
Här kan man precis som på Aktiesparkonto köpa och sälja fritt, men på detta konto kan man även köpa och sälja fonder och ETF:er. Beskattas också först när man tar ut pengar från kontot.
Här kan man även välja en förmånstagare om man skulle avlida.
Detta konto kostar tyvärr även 0,35%, dvs använder du detta konto och köper en fond som kostar 0,35% så kommer den totala kostnaden vara 0,7% totalt. Aningen störande, men kan väl ha sina användningsområden. Särskilt om man inte skrivit något testamente.
Ingen insättningsgaranti.
Dom globalfonder jag lyckats hitta som det pratas om på Rika Tillsammans med liknande avgift verkar bara vara Storebrand Global All Countrys (0,31%). Så det är vad jag köpt hittills. Inte illa, men borde det inte finnas fler?
Det finns Amundi Prime All Country World ETF (0,07%) iofs.
Och Nordnets egna globalfonder: Nordnet Maailma Indeksi (0,3%) och Nordnet Maailma Indeksi 125 (0,5%)
Vore ju kul att hitta fler. Kom med förslag!
En annan “kul” grej med Finland är att här verkar det inte spela så stor roll om man är gift eller inte när man dör, utan det man äger tillfaller barnen oavsett, och inte maken/makan. Därför kan det vara bra med testamente.
Finlands officiella språk är Svenska och Finska förutom på Åland vars officiella språk är endast Svenska.
Alla tips och råd från er som kan något om Finland välkomnas.
***Uppdaterade trådstarten med lite mer korrekt information så nya mumintroll inte behöver leta i svaren.