Ska försöka fatta mig kort. Min fru dog för några månader sedan och hon stod som ägare på vårt nordnet konto. Vi har ISK och KF konto. Vi startade detta för ungefär 10 år sedan då vi bodde i Sverige men sedan 2018 är vi bosatta utomlands. Det betyder att jag kan inte kan öppna eget ISK hos nordnet utan måste isåfall köra en aktie och fondkonto.
Efter ha pratat med kundtjänst på nordnet några gånger förstår jag att jag har följande alternativ,
Antingen förs isk portföljen över till mig fast i aktie och fondkonto så länge jag bor utomlands, sen när jag flyttar tillbaka till Sverige kan jag öppna ISK och flytta över portföljen men då behöver jag skatta 30% på vinsten.
Eller så säljs allt av och jag tar pengarna och lägger på en vanligt sparkonto på min svenska bank och avvaktar tills jag flyttar tillbaka och kan öppna ISK. Men då behöver jag köpa in mig på nytt igen.
Det rörs sig om totalt ungefär 1miljon kronor, ren vinst är jag lite osäker på men kanske någon hundratusing där runt. KF har jag förstått att den går direkt till förmånstagaren.
Detta inlägg är mitt första och lite rörigt märker jag men kan någon hjälpa mig att tänka lite vad som blir bäst?
Det är alltid min fru som skött detta så jag har inte jätte bra koll. Vi sparar långsiktigt och har inte någon gång plockat ut några pengar från nordnet.
Frågan handlar egentligen bara om huruvida du vill vara fortsatt exponerad mot aktiemarknad eller ej. Om du fortfarande vill ta risk för förväntad högre avkastning genom att vara exponerad mot aktiemarknad bör du således investera i en aktiedepå.
Att undvika depå för att slippa en beskattning av uppkomna vinster under utlandsboendet (du beskattas inte på vinst sedan köp, utan vinst sedan konvertering) blir ett skumt argument (du beskattas med samma skattesats på ränteintäkter, och förhoppningen är precis som tidigare att du har högre avkastning på aktier än sparkonto, dvs mer att betala i skatt pga högre avkastning)
Beklagar sorgen till att börja med. Behöver du inte agera omgående så brukar första rekommendationen vara att avvakta med beslut som kan skjutas på framtiden. Du kanske redan är i framtiden men jag ville ändå säga det.
Kan du säga lite mer om din ekonomiska situation i övrigt? Jag får känslan av att du har tillgångar utöver de som fanns på Nordnet. Hur din totala ekonomiska situation kan ha en inverkan på de rekommendationer som forumet kan ge till dig.
Som du själv skriver så beror vissa utfall (beslut) på ett annat beslut - nämligen återflytt till Sverige. Hur sannolikt är det där du står idag att du återflyttar till Sverige inom en X års horisont?
Var bor du? Det är också relevant hur skattereglerna ser ut. Är skatten 5-10% kanske det är värt att sälja av. I Tyskland är tex värdepapper köpa före 2008 under vissa omständigheter skattefria så det finns konstiga regler i landet man bor i man kanske inte känner till.
Tråkigt att höra.
Gör ingenting förhastat bara.
When in doubt - dont, som man säger.
Och allvarligt, om vinsten är ca 100k… så är skatten oviktig i relation till både kontots storlek och hur du vill leva från och med nu.
Så avvakta.
Och sen när du vet hur du ska gå vidare i livet… gör då det dom passar bäst, oavsett skatt. Ta beslut baserat på livet, inte på skatten.
Lycka till.
Pengarna har legat i en ISK, så det finns inget som ska beskattas. Frågan utgår från faktumet att framtida investeringar, efter konvertering av nuvarande ISK kommer behöva placeras i vanlig depå och således beskatta framtida förmodade vinster med vanlig kapitalskatt. Som jag skriver ovan är skattefrågan en icke-fråga då depå är helt ok, den viktiga frågan är om man vill lämna börsen eller ej.
Kort bakrund är att vi båda är/var under 40år och har 3st barn under 10år. Skulle säga att jag har i dagsläget runt 500k liggande på bankkontot och jag räknar med att få ut ca 1.5mil på vår gemensamma liv/parskyddsförsäkring. Jag står med ett huslån på ca 1.2miljoner idag och huset är värderat till ca 2.5miljoner.
Jag har varit hemma länge under sjukdomen med frun då vi har små barn och kommer vara hemma en bra tid framöver också, men när jag arbetar fullt så ligger lönen på strax 40tusen före skatt.
I och med jag inte vet när eller OM vi flyttar till Sverige inom närmaste åren tycker jag det är svårt att veta hur man ska fördela ut pengarna. Lika när man får ut livförsäkringen, ska man tänka att man betalar bort huset men då tar de pengarna slut snabbt, eller ska man betala lite mindre och ha kvar mer pengar på kontot? Kommer nu vara ensam med barn, hus och bil på 1 inkomst istället.
Kan tillägga att 800k är ISK och ca 200k är på KF hos nordnet
Din situation är lurig. Du skriver inte var du är skattskyldig. Det är avgörande för vad du behöver göra eftersom du inte bor i Sverige. Skaffa en skattejurist för din situation. Alla länder har olika krav och många länder har skatter på det mesta. Spanien t ex har arvsskatt, gåvoskatt, exit skatt för obeskattade kapital såsom fastigheter och försäkringar, aktier etc. Sverige har knappt något så det värsta du kan hända är att hamna i klorna på Sverige o det land du bor i så får du betala skatter i båda länderna tills att domstol avgör vem som har rätt till skatt.
Är bosatt i Finland men är svensk medborgare. Inga pengar ska lämna Sverige så frågan är egentligen bara vad som är bäst, sälja av och köpa in sig på nytt om ca 3år då vi flyttar tillbaka till Sverige eller föra över innehavet till en aktie och fondkonto tillsvidare och sen flytta över till Isk igen men då skatta 30% på vinsten om jag har fattat saken rätt.
Jag har länsförsäkringar bank så de för över oavsett kapitalförsäkringen dit.
Det känns som att det finns en oklarhet här. En ISK ska automatiskt konverteras till en depå när man skriver ut sig (precis samma konto, heter ISK, men beskattas enligt vanlig kapitalvinstbeskattning). Detta borde ha hänt 2018.
Är du säker på att den har beskattats som en ISK på senare år?
När konvertering skett (dvs skatteregler ändrats) så kan man sedan återkonvertera till en ISK när man flyttat tillbaka, menar du att detta inte gäller om den skiftats i arv?
Ett ISK kan du behålla men det kommer beskattas som en fonddepå. När du flyttar till Sverige så blir den som innan utan att sälja/köpa. Det har jag fått förklarat för mig. En KF blir dubbelbeskattad normalt sett eftersom du inte är ägare till den o alla transaktioner förmedlas till den staten du är bosatt i. Beroende på dubbelskatteavtal så betalas vinstskatt normalt i det land du bor i liksom skatt på utdelningar. Finns också 10 års regler. Läs på avtalet med Finland. Finns på SKV hemsida. Är du skattskyldig i Finland så är det Finlands regler som gäller oavsett var tillgångarna finns.
" fru dog för några månader sedan och hon stod som ägare på vårt nordnet konto." Antingen förs ISK portföljen över till mig"…Om en person gick bort är det bouppteckningen, det är olagligt att ta tillgångar från den avlidne personen innan bouppteckningen. Hur kan Nordnet överförs ISK från den avlidne personen till en annan person utan bouppteckningen? Nordnet har en sida om dödsfall. Dessutom Nordnet CRS rapportera alla typer av investeringar konto. Det är inte privatpersoner kan manipulera på.
Tror inte att ISK konverteras, det är beskattningen som förändras. jag har mitt isk kvar men har inga medel på det kontot. Kommer aldrig flytta tillbaka så det spelar ingen roll. Till och med IPS ändrar de beskattningen på så det är som vilket kapital konto som helst även om det är en pension o regler för hur jag kan ta ut pengarna men vinster o avkastning är skattepliktiga beroende på boendelandet. Mycket konstigt men det så SKV tolkar eu reglerna. Att inte detta framgått tidigare är konstigt med beskattningen och SKV.
Det här fallet är mer komplicerat eftersom det är oklart den avlidne personen har skrivit ut sig eller inte. Om det handlar om bouppteckningen är det internationell anknytning som gäller om den avlidne personen har redan skrivit ut sig 2018 och har hemvist i Finland.
Ja, det är just den skattemässiga ändringen som var konverteringen jag refererade (den är ej längre en ISK även om kontot fortfarande råkar heta ISK då den ej beskattas som en ISK)
Tror inte detta gör det mer komplicerat då det bara handlar om arvsordningen dvs vem som har rätt till vad. Beskattningen däremot är ju klurigare. Om tex Finland har höga skattesatser på arv (som betalas av mottagen) kan det vara värt att flytta till Sverige i samband med färdiställandet av bouppteckning då Sverige inte har några sådana skatter kvar. I Sverige blir man skattskyldig så fort man skriver in sig till skillnad från många andra länder. Där måste man bo +183 dagar på ett kalenderår innan du blir skattskyldig. Låt ISK vara kvar som den är tills man vet mer om skattesituationen