Fondrobot i barnens eget namn, men med kontroll

Hej.

Jag eftersöker information om hur jag sparar till barnen via robot på bästa sätt. Om det ens går med nedan krav.

Komplicerande i sammanhanget är att vi är 2 skilda föräldrar som båda vill fortsätta sparandet vi påbörjat när vi var gifta till barnen.

Jag har sedan tidigare barn i annan relation som idag är vuxet och därmed har fått motsvarande sparande redan, och då komplicerar det saken om jag skulle gå och dö till exempel och det sparande vi nu har skulle stå i mitt namn.
KF är ett annat alternativ, men det verkar inte heller finnas hos robotarna.

Idag har alltså barnen var sitt ISK konto hos en mindre sparbank där vi månadssparar i ett antal fonder. Vi som föräldrar har kontroll över deras konto, inklusive deras bankkort osv.

Jag skulle själv tycka det vore enkelt och bra att ta det till en robot av Lysa eller Opti typ (använder själv Lysa, och sparar även till barnen där i ett ytterligare konto, men då i mitt namn)

Men om jag förstår saken rätt så förlorar vi den möjlighet vi har idag att båda kan logga in i ”deras konto” där vi båda vårdnadshavare har fullmakt att kontrollera pengarna. Verkar inte som att något av bolagen med robotar har konto för barn, där föräldrar har kontroll.
Avanza och Nordnet har denna möjlighet, men då måste vi fortsätta balanseringen på egen hand.

En möjlig lösning är så klart att vi delar upp pengarna och sätter in det i två konto och på så vis styr vars ett nytt ISK åt dom istället. Men det har som nämnt ovan andra nackdelar.

Hur gör ni andra i motsvarande situation? Är det någon av tjänsterna där ute som har tänkt till och skapat funktioner som underlättar i vår situation?

Jag vet tyvärr ingen bra lösning med fondrobotarna. Vet att jag och @Lysa tittade på det vid ett tillfälle, men konstaterade att juridiken var sjukt snårig. Skrev man ett avtal så att det höll civilrättsligt så höll det inte skattemässigt.

Jag skulle nog tyvärr säga att det som spontant dyker upp för mig är:

1. Kapitalförsäkring i en av ers namn
  2. Barnen som förmånstagare
  3. Fullmakt till kontot till den andre

Ovan går att göra via Avanza. Men ser gärna om någon annan har en bättre idé.

1 gillning

Om vi ska välja att ha ISK med fonder vi väljer själv lutar vi åt Avanza. Men då kör vi på att barnen har egna konto, där vi båda föräldrar har fullmakt.

Det vi förlorar på denna lösning är att det inte är en robot, och vi måste komma överens om hur vi ska lägga upp sparandet, och när vi ska ombalansera osv.

Det är då samma typ av lösning och problem vi har idag.

Helt klart något för bolagen med robotar att ta tag i och lösa, borde finnas en och annan kund som vill ha en ISK åt sina barn, med fullmaktskontroll.

Förslaget att använda sig av Kapitalförsäkring kan jag förstå utifrån perspektivet att man då har kontroll över pengarna som förälder till den dag man vill överlämna det till barnet, och det kan ju vara så att man inte tycker att just 18års dagen är den dag dom är mogna att förvalta pengarna själv.
Den uppenbara nackdelen är väl att det står i en förälders namn, och vad som inträffar om denne dör är för mig oklart. Men man kanske har samma typ av problem med en ISK i barnets eget namn.

Men, i vårt fall, som skilda, där vi tills nu haft ISK med fonder i barnens eget namn, dvs där barnen får kontrollen på 18årsdagen, så blir det en onödig diskussion om att förändra sparform från ISK till KF och vilka fördelar respektive nackdelar det innebär. För att slippa reda ut den saken, så är det nog enklast att behålla ISK i deras eget namn.

Det som händer är att de tillfaller förmånstagaren direkt enligt förmånstagarförordnandet. I det här fallet barnen.

ISK i eget namn är mer problematiskt eftersom det går till dödsboet. Något vi tar upp här:

1 gillning