Det kan bli svårt att komma undan finsk arvsskatt:
"
Enligt den finska arvs- och gåvoskattelagen ska arvsskatt betalas för det första om arvlåtaren eller arvingen vid dödstillfället var bosatt i Finland
"
Det kan bli svårt att komma undan finsk arvsskatt:
"
Enligt den finska arvs- och gåvoskattelagen ska arvsskatt betalas för det första om arvlåtaren eller arvingen vid dödstillfället var bosatt i Finland
"
Känns väldigt tråkigt om man ska behöva skatta igen på våra gemensamma pengar vi hade på isk, fast kontot var i hennes namn.
Det blir svårt det klart. Men det brukar finnas fribelopp så föra vidare till barnen om det är stora summor. Alltid avyttra värdepapper med vinst innan flytt, speciellt ISK o KF. De som gått dåligt kan man behålla o sedan använda o kvitta framtida vinster. Fastigheter måste man kontrollera vilka regler som gäller. Det dröjer nog inte så länge innan man börjar med arvsskatt igen i Sverige för att fylla alla hål
Hursomhelst måste det först göras bouppteckning och sedan arvsskifte innan Nordnet kan föra över pengar eller värdepapper till dig.
Har ni gjort bouppteckning och skickat in till finska skatteverket?
https://www.norden.org/sv/info-norden/en-anhorigs-dod-i-finland
Bouppteckningen ska han göra i Finland…läs länken arv i internationella situationer. Jag tror att det ta lång tid att fixa alla papper. Jag kommer ihåg när svärmor dog januari 2023 i Sverige. Det tog 3-4 månader o många ggr bankkonto besök för att fixa papperna. Då 2024 deklaration fanns skatteskulder pga SKV skickade papperna till de svenska arvingarna för sent. Sak o ting blir krångligare när en person dog och sin BankID kunde inte användes.
Blir positivt fixa allting och tar hand om dina barn. Du är bara 40, du kan hitta kärlek/livspartner igen/sparar pengarna tillsammans med någon.Lycka till!
Tyvärr är det så arvsreglerna ser ut i Finland.
I korthet, som jag förstått det, jag är ingen jurist.
Om inget testamente finns och större förmögenhet stod i hennes namn, så kommer era gemensamma tillgångar delas på, varav hälften tillfaller dig och hälften tillfaller dina barn. Hade det varit så att den större förmögenheten stod i ditt namn hade du fått behålla den delen, och barnen hade ärvt delen som stod i hennes namn.
Den del som tillfaller dig behövs inte skattas på, eftersom det inte är en frågan om ett arv.
Delen som tillfaller barnen kommer de behöva skatta på. Hur mycket det blir kan man räkna på här: