Check, det är jag sen många år.
När jag skannat passet och kommer in på nästa sida så skriver den personnummret fel och det blir error, jag ändrar det rätt. Men det funkar inte iaf.
Kanske skanningen blir fel, men varför skulle det inte funka om jag rätta det undrar man ju.
Nåja, jag hade nog tänkt skaffa mig mindre antal banker. Inte fler, så det får vara. =)
Ok, skumt. Jag har inte testat själv, men de påstår ju att det ska gå och skapa konto då.
Som sagt, lät som en intressant tjänst, men man kan få ungefär likvärdigt med upplägget jag har. Nordnet för courtagefria ETF-köp, Bank Norwegian för 3,40% ränta för närvarande, Aktia Finnair kort för 0,75% payback om man använder de till flygbiljetter, utan övre gräns.
Ok, nu fick jag meddelande från lysa om deras kommande omstrukturering. Så nu blir det snart triggat så jag får betala skatt. Det börjar störa mig lite nu efter att jag tänkt på det ett tag. Så det är väl bara att ta tillfället i akt och flytta allt till Nordnet nu när det ändå ska ske en rejäl ”ombalansering” hos dom. Det lär ju dessutom bli mer ombalanseringar i framtiden med 4 istället för 2 fonder tänker jag? Eller kanske inte blir någon skillnad? Sak samma. Nu blir det så.
Hur tänker ni kring barnsparande - spara i barnets namn eller eget namn?
Om jag förstår det rätt så om man sparar i eget namn så kommer de pengar man ger till barnet att beskattas som gåva - är det rätt uppfattat?
Jag hade gärna sparat i eget namn för att kunna styra när pengarna betalas ut + jämna ut mellan syskon men känns spontant som det kommer bli dyrt (om man inte pytsar ut pengarna 4999e i taget var tredje år).
Vi sparade på konto i barnets namn och det här var inget som barnet själv visste något om. När barnet blev myndigt så såg han när han loggade in på sin internetbank även det här kontot fyllt med pengar och det var inget vi hade tänkt på skulle hända. Han fick ju då också samtidigt själv full kontroll över det kontot.
Sparar i barnens namn, sätter in 100€/mån och sen kvarvarande som julklapp så det blir nära 5000€/3år.
Barnen har full insyn och kontroll över kontona innan de fyllt arton.
Den äldste har redan hunnit fylla arton, vi har en överenskommelse som lyder att fram tills han använder pengarna så kommer insättningarna fortsätta. Som en morot att fundera vad man använder de till.
Det är väl 5000 per person/barn/3 år.
Så ett barn kan då få 10000 skattefritt om hen har 2 föräldrar? Eller ännu mer om man har flera bekanta då antar jag.
Hittade till den här tråden och försöker väcka lite liv i den (finns någon bättre?). Funderar på hur ni tänker med extra amortering kontra lägga in på aktiemarknaden under finska förutsättningar? Jag har blivit sugen på att amortera mer aggressivt på bolånet under 2 år. På 2-3 år har jag då inte lån. Läst trådarna om det i forumet men de svenska förutsättningarna är väldigt annorlunda. Något jag tänker spelar stor roll för oss är (rätta mig om jag missförstått nåt, språket begränsar ibland för mig):
ej ränteavdrag
man förväntas fortsätta amortera månatligen tills lånet är avbetalt, dvs man fortsätter ha en amorteringskostnad hela tiden även under 50 % belåning (det gör kanske matematiskt ingen skillnad, för om man betalar av lånet betalar man ju all den amorteringen som en klumpsumma istället, men att inte betala 1000 euro i ränta om amortering och ränta varje månad skulle “kännas” som att jag fick mer likvida pengar, känns tryggt ju lägre fasta utgifter jag har ifall livssituationen förändras i framtiden)
Uppfattar inte aktiesparande som fullt så förmånligt eftersom vi inte har ISK.
Några tankar från er kring detta?
I mitt fall tänker jag att det spelar in att det är såpass kort tid för att amortera av allt också. Vet inte hur stor skillnad det gör att inte öka på fondsparandet under 3 år på det stora hela. Tanken är att när lånet är avbetalt stoppa in månadssparandet i fonder igen och då även inkludera summan jag frigjort genom att inte behöva amortera (dvs 1000 euro mer/månad än i dag).
Intressant. Hoppas någon kommer med något smart. Själv vet jag inte.
Vi betalar 600€ i månaden varav hälften är amortering och hälften ränta just nu. Har inte funderat mer på det.
Det jag vet är att man har ju ett sista datum när det ska vara avbetalt. Man får på ca 20 år. Men vad jag har förstått så kan man bara ta ett nytt lån om tiden går ut och man inte har betalt av.
Men 600€ extra i sparande varje månad hade ju varit en rejäl förbättring mot dom 200 vi har nu.
Rent principiellt så skiljer det sig inte så mycket från Sverige, amortera för att slippa amortera är som du säger mest för ”känslan” att slippa månadsutgiften.
Här finns det en skillnad, vilket kan göra att bostadslånet inte nödvändigtvis är det bästa lånet man har eller kan få.
Kan man ”byta ut” bostadslånet till ett lån som är ämnat till inkomsten förvärvande kan det vara vettigt att amortera på bolånet till förmån för det.
Det beror på, är man riktigt långsiktigt i sitt sparande kan de mer förmånliga schablonanskaffningsreglerna i Finland mycket väl göra att det blir mer förmånligt än ISK i Sverige.
Höjt skattefritt belopp för arv
Gränsen för när ett arv blir skattepliktigt har höjts från 20 000 euro till 30 000 euro. Det innebär att en arvtagare från och med 1.1.2026 kan ärva upp till 29 999 euro skattefritt.
Höjt skattefritt belopp för gåvor
Gränsen för gåvor som blir skattepliktiga har höjts från 5 000 euro till 7 500 euro (treårsregeln gäller fortsatt). Detta innebär att:
Från och med 1.1.2026 kan du ge gåvor för sammanlagt 7 499 euro till samma mottagare under en treårsperiod utan gåvoskatt.
Om du under de tre senaste åren har gett gåvor för sammanlagt 4 999 euro, kan du från och med 1.1.2026 ge ytterligare 2 500 euro skattefritt till samma mottagare.
Skattefria gåvor utöver grundbeloppet
Vissa typer av gåvor kan vara skattefria även om de överstiger (eller inte omfattas av) treårsregeln. Det gäller både bohagsgåvor och gåvor för utbildning, uppfostran och underhåll.
Skattefria bohagsgåvor
Normalt bohag, såsom möbler, mattor, konstföremål eller hushållsmaskiner, kan ges skattefritt om värdet på det enskilda föremålet understiger 7 500 euro. För dessa gåvor gäller inte treårsregeln, vilket innebär att de inte räknas samman med andra gåvor.
Skattefria gåvor för utbildning, uppfostran och underhåll
Gåvor som ges för dessa syften är skattefria när de inte kan användas för andra ändamål.
Det innebär att du kan betala mottagarens:
dagliga levnadskostnader (t.ex. matvaror, hyra, el)
studiekostnader (t.ex. skolböcker, studieavgifter)
andra utgifter direkt kopplade till uppfostran, utbildning eller underhåll
För att gåvan ska vara skattefri måste du betala utgifterna direkt, t.ex. till hyresvärden eller matbutiken – mottagaren får alltså inte pengar i handen för att betala själv.
Hur beskattas förskott på arv?
Skatterättsligt betraktas förskott på arv som gåva. Det betyder att gåvoskatt ska betalas om värdet av gåvor och förskott på arv till samma person under en treårsperiod överstiger 7 499 euro.
Det förhöjda skattefria arvbeloppet gäller först när arvlåtaren avlidit.