Nu är det så att jag tyvärr bor i Finland och kommer antagligen göra det en lång tid framöver och här finns inte t.ex Avanz.a eller fondrobotar så får helt enkelt nöja mig med Nordne-t.
Har fram till dagens datum investerat i följande:
Nordne t Indexfond USA ESG
Nordne t Indexfond Europa ESG
Nordne.t Indexfond Sverige ESG
Nordne.t Indexfond Finland ESG
Jag är alltid lite skeptisk när jag ser ESG i slutet, då man hade önskat att de följde indexet rakt av. Ser även att de i viss mån kan skilja ganska mycket på hur indexet har gått under senaste året och själva fonden.
Själv tror jag på S&P500 men inget tycks ju följa det mer specifikt än Nordne.t Indexfond USA ESG på Nordnets.
Mina två frågor lyder:
Finns det en mer indexnära fond på S&P500 på nordne.ts utbud än Nordne.t Indexfond USA ESG?
Vilka fonder hade ni valt att investera i med en horisont på 20 år?
Om du sparar långsiktigt och dessutom månadsparar, så kan ETFer vara ett bra alternativ till vanliga fonder. Eftersom du handlar i euro behöver du inte betala växlingsavgifter. Och nordnet har möjlighet att sätta upp månadspar för ETFer utan courtage, men de tar ut en månadsavgift på 2.5€ för det.
Det finns några restriktioner till, som att det inte är hela Nordnets ETF utbud som erbjuds till månadspar, samt att man kan max ha 4 ETFer i det.
Om du är intresserad av att investera i en ETF som följer S&P 500, finns den här:
Annars om man tittar på din nuvarande lista av fonder, skulle jag skippa USA och Europa fonden och lagt pengarna i den här istället
Den exkluderar dock tillväxtmarknaderna, men det gör du ju i din nuvarande uppsättning med, men om du skulle vara intresserad av att inkludera den så finns den här som alternativ till MSCI World ETFen
Sverige och Finland fonderna skulle jag behålla om du vill ha lite extra exponering mot de marknaderna, de har 0% avgift och är inte syntetiska till motsats mot USA och Europa fonden.
Det gör den, enda problemet är att ombalanseringar beskattas eftersom ISK inte finns här.
Dessutom så finns det schablonsbeskattningsregler där man får räkna med att anskaffningsvärdet är 40% av försäljningspriset om man ägt fonden/aktien i mer än 10 år.
Räknar man med 7% avkastning över 20 år behöver man bara betala 24% skatt på vinsten istället för 30% (något förenklat eftersom kapitalinkomstskatten är progressiv).
Kör själv ETF upplägget och Lysa. Tycker Lysa är så intressant tjänst så jag vill gärna ha den och tänker att 10-20 år i framtiden då jag fördelaktigt eventuellt kan dra nytta av schablonanskaffningsvärden är så lång tid att ganska mycket kan förändras i beskattningen.
Det kan ju vara att över långa tidsperioder är det mera lönsamt att icke ha ett ISK när man betalar inga skatter alls innan man tar ut pengar (det finns inga årliga fondskatter i Finland heller). Och som @Esko skrev, betalar man mindre skatter efter tio års ägande.
Blandfonderna är faktiskt en bra lösning i Finland, där ombalanserar man i själva fonden och det blir inga skatteeffekter för ägaren innan man säljer sina andelar. Man ska bara undvika storbankernas dyra fonder…
Men man kan byta eller sälja andelar skattefritt upp till 999,99€ inom ett kalendarår. Har ofta använt ”denna skattefria tusenlappen” för att byta fonder / ombalansera.
Glöm inte att man kan också ombalansera genom nya köp.
Hade Lysa lyckats sätta upp en tjänst där innehaven bara sett ut som en fond utåt och ombalanseringarna skett inom den fonden hade det givetvis varit mer attraktivt. Jag antar att det inte är möjligt att klassa det så eftersom man själv kan påverka bytena.
Nordea Nora har strukturerat sina fonder på det viset. Dom är alltså i mångt o mycket blandfonder som försäljs via en digital kanal och förvaltas / ombalanseras automatiskt. Nora använder endast Nordeas indexfonder och allokerar enligt målviktningen varje kvartal. Det går bara att välja fyra viktningar dock. Och de är fortfarande lite dyra.
Ah, det visste jag faktiskt inte.
Personligen har jag lite svårt att utnyttja den eftersom en stor del av ersättningen för mitt arbete betalas ut i form av aktier, och jag säljer det mesta av det för att investera mer diversifierat.
Men det hindrar ju inte andra.
Jo, är man i början av sin sparkarriär och nettoinsättningarna är stora jämfört med kapitalet fungerar givetvis det här utmärkt.