Någon här som investerat i finländska aktier? Isåfall vilka? Själv är jag från Finland och härmed intresserad ifall någon på forumet investerat i aktier/fonder på den finska marknaden? Jag har förstått att indexfonder är mycket populära på detta forum
Mina egna innehav är främst finska aktier men på senaste tiden har jag också ökat innehav i utländska aktier. Försöker minska min ”home-bias”. På svenska börsen har jag själv innehav i Embracer och speciellt Investor intresserar.
Har lyssnat på Rikatillsammans podden och gillar den verkligen. Fint forum också!
Kul att du hittat hit, välkommen! Bor i Finland jag med. Det är några andra aktiva medlemmar från Finland också.
Bra att du diversifierar, i min erfarenhet har många finländare mycket pengar i enstaka finska aktier och dyra fonder. För min del är SPP global basen i mitt sparande eftersom jag tycker det är den bästa globala indexfonden som är tillgänglig i Finland. Finns på nordnet. I övrigt har jag skrivit en del om att investera som bosatt i Finland i diverse trådar (sök på finland eller mitt namn).
Jag har ett par finska aktier i min portfölj. CapMan, eQ och Kesko.
Det finns några till jag sneglat på men ännu inte välkomnat in i portföljen, som Alexandria Pankkiirliike, Evli Pankki, Metsä Board, Remedy Entertainment och Titanium.
Evli Finnish Small Cap är en fond jag hade kunnat tänka mig investera i. Jättefin fond men något för dyr förvaltningsavgift dessvärre. (Typ 3 ggr så hög avgift som motsvarande fond med svenska småbolag).
Jag bor också i Finland. Kul att läsa inlägg med lite finsk synvinkel
Har för tillfället CapMan, Citycon, SSAB och TietoEVRY på mitt aktiesparkonto. Har sneglat en del på Tokmanni också på sistone.
Större delen av mina innehav är dock i tre ETF från iShares: EUNL, IS3N och IUSN (ETF-månadsspar på Nordnet).
Nordnet Indeksirahasto Suomi är den enda finska fonden jag har.
Själv äger jag enskilda aktier i (14) finska bolag, men det är mest en produkt av hur systemet med aktiesparkonto ser ut i Finland. Mot andra marknader har jag indexfonder/ETFer (+ ett mindre innehav i ett svenskt småbolag, men det är mest på kul).
Jag tycker också det finns ett antal rätt intressanta småbolagsfonder i Finland, men har fortfarande inte hittat något med ett lämpligt pris.
Nackdelen med Nordnet Indexfond Finland är att det bara är 25 bolag. Därför tycker jag att man ska undvika att gå för tungt i den. Men jag gillar den och har den också.
Roligt att flera här har finska aktier! Tokmanni är också en aktie som jag köpt på sistone då värderingen verkar billig med tanke på företagets goda lönsamhet. Värderingen stöds också av en fin dividend. Har också Fortum och Nokian Renkaat i portföljen, men är lite orolig över dess Ryssland-risk.
Håller dock med om att globala indexfonder bör vara grunden i ett sparande.
Hej, försöker återuppliva denna tråd. Vilka fonder eller ETFer handlar ni finländare med Nornetkonto? Finns trevliga ETFer så som SPYI och WEBN men tycker det tillkommer så höga avgifter för månadssparande i dem. Hur gör ni andra?