Började fondspara för ca. 6månader sedan via Nordnet, har nu sparat en stund utan att egentligen veta något om vad som lönar sig etc. Har nu kommit igång med sparandet och tänkte nu diversifiera mitt sparande i mera lönsamma fonder. Sparhorisonten ligger på 15+ år.
45% Finland är nog alldeles för mycket. För de som bor i Sverige brukar man rekommendera högst 20% svenska fonder. Och Smarta fonder är inte bra, håll dig borta från dem.
Jag vet inte om man kan få tag på bra och billiga globalfonder i Finland men Handelsbanken har annars bra indexfonder, du kan försöka skapa en egen.
Du kan utgå från följande:
50% USA
20% Europa
20% Finland
10% Asien
Hittade endast aktiva Asienfonder på Nordnet.fi, men eftersom andelen ändå ska vara så liten gör det inte så mycket om man får betala lite extra. Och eftersom du har så lång sparhorisont kan det också vara bra att kombinera med en del småbolag, om du hittar några.
Sen har Handelsbanken Hållbar Energi gått otroligt bra i år. Vet inte hur länge den positiva trenden håller, men att ha en fjärdedel av sina investeringar i en enda bransch låter lite för äventyrligt, särskilt för en nybörjare. Du får vara förberedd att det kommer att svänga emellanåt väldigt mycket. Kan vara bra att tänka på diversifiering också när man spekulerar. (Själv är jag lite feg och har bara drygt 10% av mina investeringar i lekhinken och ungefär hälften av det inom ny teknik.)
Tack för svaret! Nordnet smart fonden skall jag nog göra mig av med. Hållbar energi är något jag tror på varför jag också har investerat i det. Men 25% är troligtvis för mycket.
Kan du föreslå några USA/europa fonder?
Handelsbanken har men de är dock ganska dyra med över 1% årlig avgift.
Det löns väl generellt för mig att investera i € fonder?
Du kan använda sökordet ”indeksi” så du hittar de billigaste fonderna på Nordnet.fi.
Glömde bort att Nordnet har nya egna indexfonder.
Du får en väldivercifierad portfölj med:
65% Nordnet Indeksirahasto Maailma = Global (USA och Europa)
15% Nordnet Indeksi Kehittyvät Markkinat = Asien
20% Nordnet Indeksirahasto Suomi
P.S. Om du kan tänka dig att diversifiera din lekportfölj med lite teknik är det många som har rekommenderat TIN Ny Teknik (nordiska småbolag, duktiga förvaltare).
Haha. Jag hade Nordnet Smart 10. Den dök 22% och har långsamt gått upp till ‘bara’ minus 17%. Så mycket för deras 10% VAR. ??
Deras indexmodell paniksäljde vid minus 20 och missade helt uppgången.
Jag har gjort mig av med den och kommer aldrig mer att gå på flashiga försäljningsbrochyrer och komplicerade modeller.