Att starta portfölj/sparande för internationella lyssnare

Hej,

hittade podden och insåg att jag borde investera mina pengar bättre än att låta dem ligga på mitt sparkonto som de gjort hur länge som helst.

Jag bor i Finland och har hela min ekonomi här. Har ca. 30k€ som borde investeras. Tänkte sätta igång en nybörjarportföj / rikatillsammansportföljen. Öppnade konto på nordnet.fi, men inga av dom rekommenderade fonderna finns att köpa där (antagligen för att dom är svenska). Har försökt hitta motsvarande finska alternativ men svårt att hitta globala indexfonder sådana som inte har höga > 0.5 % administrationskostnader. Inga fondrobotar har jag heller hittat. Har ni några rekommendationer för internationella lyssnare? Är det ETF:r som skulle vara bäst?

Tack.

ETF är börshandlade produkter vilket innebär att du måste betala courtage när du köper/säljer ETF och det finns årliga avgifter oskså.

Riskerna i en ETF liknar riskerna i en vanlig indexfond.

SPP, Länsförsäkringar och de svenska bankerna har indexfonder. Morningstar har finsk hemsidan du kan jämför olika fonder.

Jag var på Morningstar.fi och Nordnet.fi och måste hålla med att fondutbudet i Finland är helt bedrövligt.

Men du kan bygga upp ganska enkelt en portfölj som liknar en global indexfond av Handelsbankens utbud - USA och Europa är indexfonder. Resten är fonderna är dyra, men när deras andel är mindre behöver avgifterna inte bli orimligt höga.

Nordea i Finland har en fondrobot som heter Nora, men för att vara en fondrobot är den inte bra (troligtvis ännu sämre än den svenska motsvarigheten).