Och investera i en allvädersportfölj låter som det bästa alternativet.
Men det låter även avancerat att bygga ihop en själv och underhålla den.
Då livet är fullpackat som det är vore det enklast för mig att inte behöva tänka på min portfölj mer än att pumpa in pengar i den.
Detta leder mig således till följande frågor:
Kan man investera i redan färdigbyggda allvädersportföljer som någon annan sköter om och ombalanserar vid tillfälle? Så att man bara kan spara långsiktigt?
I så fall, var kan man göra detta? Jag bor utomlands och sparar i EURO.
Du kan ju hoppa på tåget på denna för utvärdering:
Själv gillar jag att läsa Nicholas’ uppdateringar på bloggen han kör så jag har placerat en liten del av mitt sparande i just denna på Kiwitrader då den är enkel att följa
Edit: om du bor utomlands är det nog enklast att följa just denna portfölj via EToro. Tror det finns mer info på bloggen. @AllSeasonsPortfolio : kanske du kan utveckla?
Tack @Jacob_Skj för de vänliga orden! Det gläder mig att höra att mina uppdateringar uppskattas
Det stämmer bra som @Jacob_Skj säger, att jag sedan några år tillbaka sköter om en allvädersportfölj på eToro. Den hittas enklast genom att söka på användarnamnet “Allseasonsport” och funkar bra att kopiera från utanför Sveriges gränser.
Dessvärre finns inga fonder/ETF:er i Europa som ger exponering mot just allvädersportföljer. Måhända är detta en affärsmöjlighet för framtiden. I USA (och Kanada) vet jag att liknande ETF:er finns tillgängliga, exempelvis RPAR för att nämna en.
Allväders med hävstång? Säger det inte emot sig själv?
Annat ämne: Räntor är väl fortfarande rätt så dåligt? Nu kommer räntor gå upp så ditt investerade kapital sjunker. Och råvaror har inte varit så bra, Buffet skyr det som olja i vatten…
Vill jättegärna ha en “mellanriskallvädersportfölj” typ all väder men räntor och råvaror känns helt fel. Eller vad tycker ni?
Tvärtom! Eftersom allvädersportföljer har högre riskjusterad avkastning än aktiefonder, men lägre förväntad absolut avkastning, är det logiska steget att applicera hävstång, för att uppnå minst lika god avkastning som aktier, till lägre volatilitet.
Tvärtom här också, jag tror att räntor och råvaror kommer överavkasta aktier under kommande år. Men det spelar egentligen ingen roll vad någon av oss tror (inkl. Buffett), poängen med allvädersportföljer är att de ska prestera likvärdigt i alla väder. Då kommer det alltid finnas tillgångsslag som går bra, och andra som går dåligt. Ingen kan säkert förutspå vilka, varför det logiska är att äga allt.
Har precis reggat ett konto på eToro och läst igenom din profil @AllSeasonsPortfolio samt kikat på din hemsida för att lära mig mer. Även om jag är väldigt grön på investeringar så verkar det här vara precis vad jag är ute efter. Du verkar onekligen väldigt kunnig och analytiskt lagd med en sund förhållning till hur man bör investera långsiktigt.
Samtidigt är det läskigt för mig att ta första steget att investera för jag lägger trots allt mina pengar i någon annans händer och tillit är svårt - inget illa menat. Följa en expert på området är det jag måste göra dock då jag inte har tid att bli expert själv. Det är ett läskigt första steg bara.
Hur som helst, en del frågor har poppat upp som jag hoppas jag kan få besvarade.
Jag ser att du @AllSeasonsPortfolio även använder dig av DEGIRO som stödjer Euro. Men jag antar att eToro har rekommenderats då det går att kopiera portföljer där, vilket inte går på DEGIRO?
Kan man få automatiska uppdateringar till sin mail på de inlägg som du gör på eToro?
Har du Nicholas även en tråd här om din portfolio som man bör följa? Eller är det inläggen på eToro och din hemsida som rekommenderas?
Alla trades som görs på en portfolio jag kopierar på eToro görs automatiskt till mig, korrekt? Jag såg att det fanns ett alternativ för det man kunde kryssa i när man väljer att kopiera, men vill bara dubbelkolla det.
Gör du ofta ändringar där du lägger in mer pengar? Jag såg att du hade en uppdatering nyligen där du gjorde det. Tänker bara så att man vet vad man bör ha tillgängligt så att man kan följa dina steg korrekt.
Säg att jag kopierar portfolion för xxxxx tusen och sedan om 6 månader så vill jag lägga in xxxxx tusen till, kan man på ett enkelt sätt göra det via eToro? Är det bara att kopiera portfolion på nytt med sina nya insatta pengar?
Är $20,000 det mesta som man kan kopiera din portfolio för på eToro Nicholas? För det var taket när jag testade att kopiera (har inte satt in något än, utan bara testat lite för att lära mig).
Hur mycket rekommenderas det att man investerar av sitt tillgängliga kapital? Just nu ligger alla mina pengar och ruttnar på ett konto. Jag behöver inga av dem. En del av mig vill gå all in då jag tenderar att vara en allt eller inget person, men samtidigt så skulle det vara väldigt ångestfyllt om det blir så stora nedångar som 2022 eller om ett år av rött följs av ett annat år av rött. Jag har bränt mig tidigare på crypto, vilket var riktigt dumdistrigt av mig och det gav mig ångest i säkert två år.
Hur stabil är USD jämfört med EUR? Jag är inte speciellt insatt i världspolitik etc, men rent generellt så är min syn att USD känns betydligt mer instabil än EUR. Just nu får man €0.9 per $1. Men 2008 fick man endast €0.64 per $1. Hur förhåller man sig till detta? För ska mina pengar som nu är i EUR växlas om till USD där de investeras, blir det då inte samtidigt en valutainvestering i USD?
Så även om portföljen går riktigt bra så kan det hända att USD går riktigt dåligt så när jag väl behöver pengar i EUR så står USD så pass lågt att mycket av vinsten äts upp.
Hur säkra är ens pengar på eToro? Min fundering är att har man pengarna på ett bankkonto så har man insättningsgaranti på 1 miljon som skyddar en. Finns det något liknande på eToro?
Som jag förstår det så verkar det inte finnas några avgifter med att investera i portföljen via eToro mer än vid kryptoköpen som görs där de tar 1%, samt för insättning och uttag ifrån platformen där en fast avgift tas för valutaomväxling.
Många frågor, men vore verkligen super tacksam om jag kunde få klarhet i dessa.
Du behöver även tänka på om plattformen stödjer Investeringssparkonto, ISK, eller om den är mer som en Aktie- och Fonddepå, AF. Det påverkar storleken på skatten och om du behöver deklarera manuellt.
Kiwi är ISK. På Degiro går det inte att nyöppna ISK. eToro tror jag saknar ISK.
Du får skilja på lång och kort ränta. Korta räntan följer riksbankens styrräntor och kan förväntas gå upp några steg till innan de planar ut, och eventuellt börjar sjunka igen. Långa räntor styrs av marknadsaktörernas tro på hur korta räntan utvecklas under de kommande åren. Redan kända, eller förmodade, höjningar av korta räntan är redan inräknade i den långa räntan.
Fonder som placerar i kort ränta utvecklas ungefär som ett sparkonto, medan fonder som placerar i långa räntor sjunker om de långa räntorna går upp. Notera dock att de långa räntorna endast går upp om prognoserna för de korta räntorna ändras uppåt inte på grund av redan kända höjningar.
Hehe, satt precis och tänkte på det när responsnotisen poppade upp
Vad jag hade i tankarna var att korta räntor är inte i närheten av vad ett bankkonto med insättningsgaranti (3 eller tillochmed 4%) och utan värdefluktationer ger.
Och långa räntor som oftast ingår i All weather är grymt dåligt för tillfället (killgissar jag på).
Mycket sent svar, då jag inte hunnit vara så aktiv jag önskat på detta forum under hösten. Här nedan följer dock svar på dina frågor, som jag hoppas hjälper på traven.
Det stämmer som du säger. På DEGIRO har jag en ”personlig” portfölj som inte kan kopieras, då DEGIRO inte är en plattform för social trading. Istället är det eToro som man får förlita sig på.
Som jag förstår, får man e-postnotifikationer när en investerare vars portfölj man kopierar publicerar en uppdatering.
Jag skriver även regelbundna uppdateringar på min hemsida allseasonsportfolio.eu om mina portföljer samt om relevanta ämnen som tangerar dessa typer av strategier. Har dock inte publicerat på något under sommaren och hösten, men har som målsättning att komma igång med det igen. Mina inlägg här på RT har hittills varit mer ämnesspecifika än om min strategi som helhet.
Korrekt. Se till att rutan är ikryssad, för att portföljen ska kopieras i sin helhet, istälelt för bara enskilda affärer.
För närvarande gör jag månatliga insättningar uppgående till cirka 3-5% av portföljens värde per insättningsdagen. Så som jag har tolkat eToros funktionalitet, behöver en investerare som kopierar en portfölj antingen spegla insättningen eller tillfälligt avbryta kopierandet för att upprätthålla rätt procentuella allokeringar. Jag har påtalat detta bekymmer för eToro och hoppas att de kan utveckla en mer portföljvänlig funktionalitet så snart som möjligt.
Det är bara att sätta in pengar och allokera till portföljen, så ska korrekt kopiering ske per automatik.
Investera så mycket som du är komfortabel med, och öka i senare skede om det känns bra. Jag kommer att fortsätta förvalta denna portfölj på samma sätt som jag gjort hittills, så inga större exponeringar mot krypto är att vänta (mer än nuvarande allokering på cirka 2 %). 2022 var ett sämre år också för min portfölj i samband med att räntorna gick upp och portföljen har inbyggd hävstång, men jag räknar inte med att så dåliga år ska upprepa sig. Min främsta prioritet är stabilitet.
Förhållandevis stabilt, med förbehållet att ekonomiska kriser inte kan förutses. Notera dock att värdet på underliggande tillgångar inte är 1:1 bundet till valutan som den handlas i. Om vi tar guld som exempel, som vi handlar i USD och vi antar att valutan på vårt konto är EUR: om EUR försvagas mot USD, kommer priset på guld i EUR öka i motsvarande mån så att värdet bibehålls, då arbitragemöjligheter annars skulle uppstå (”Lagen om ett pris”). Dvs. om USD plötsligt devalveras, så ska tillgångar prissatta i USD att öka i pris i USD, varmed effekten för en icke-USD-investerare neutraliseras.