Feedback på innehav, fördelning och USA?

Tittade på Avanzas portföljanalys och såg då hur lite USA det blev till sist.

Vad tänker ni om den procentuella fördelningen i världen, branscher etc? Känns lite med bara 37 % USA?

Snitt avgiften är 0,63 %, vilket känns okej, då jag ändå valt att ha med några aktiva fonder. Hälften av kapitalet ligger i de två globala indexfonderna.

LF global index
Spp global index
Spiltan Investmentbolag,
SEB Hållbar Sverige indexnära
Amf småbolag
Robur Ny teknik
Avanza world tech,
SHB Hållbar Energi
Robur access Asien

Hej,

Om du vill ha en marknadsviktad portfölj är den lite låg, här har du fördelningen:

2 gillningar

Precis, kikade utifrån den, känns spontant som jag har väldigt lite USA. Men då måste jag fördela om och lägga mycket mer i de globala fonderna för att höja USA. Eller mindre i en renodlad USA-fond som höjer USA snabbare.

Vad tänker du om övriga regioners del i portföljen? Och den branschvisa fördelningen.

Har väl egentligen inget bra svar på vad jag tror om fördelningarna, mer än att allt som avviker från kartan och globala index blir spekulation :slight_smile: Totala avgiften känns lite hög också, kommer slå mycket på avkastningen efter tid.

Samtidigt är det svårt att använda bilden, då den visar några enstaka länder och inte som Avanzas analys, som tex visar totalt Europa (inkl och exkl euro-land), Asien etc.

Därför önskar jag lite feedback. Och man pratar ju också om att ändå ha mer av sitt eget land, som mer av Sverige än bara 1 %.

Så nej, behöver inte vara en helt marknadsviktad portfölj. Och är mer intresserad av era tankar kring fördelningen på regioner och branscher. Är jag tex helt fel ute med så lite USA just nu?

Tänker generellt att det är onödigt att avvika från globalt index för det är en risk man sällan får betalt för, gillar dock att ha en Home-Bias för valutasäkring på ca 15%. Här är SPP Aktiefond Globals fördelning, som ger en tydligare bild mellan olika länder och brancher som kan vara bra att ha som måttstock:

image

Edit:
Lite tydligare regional fördelning som du eferfrågade (inte helt up to date dock):

Tack.
Frågan är vilka regioner man hämtar de övriga 14 % ifrån som man lägger i Sverige, då man frangår fördelningen från världsindex. Tar man från globalfond tas ju procentuellt mer från just USA. Och även mina branschfonder har ju en övervikt på USA. Förutom Robur Ny teknik då.

Nu har ju jag hela 24 % i Sverige. Kanske ska borde jag flytta lite av detta till globalfond eller annan med övervikt USA. Kanske dra ner lite på Robur access Asien och flytta till globalfond.

Spp tar ju även med tillväxtmarknader, så den speglar väl hela marknaden bättre.

När nu vaccinationer, nya stimulanser etc går framåt i USA och de förhoppningsvis kommer igång igen under året, så är det kanske också bra att ligga lite mer enligt marknaden.

Det är enkelt, du köper SPP global 85%, och Allabolag Sverige 15%. Sen är det klart :wink:

1 gillning

Fast jag vill ju ha lite fler och några aktiva också, då jag ju självklart kan slå marknaden :grin: