Hej, tänker placera pengar som förhoppningsvis kan växa till sig lite till pensionsdags om 10-15 år, har då en tanke om att dryga ut pensionen med avkastningen.
Har lyssnat, läst och begrundat, är det ngt jag borde ändra?
Hej Anna!
Om du tror på fossila bränslen kan Hb:s råvarufond vara ett intressant alternativ, men den är nog ingen bra proxy för guld om det var så du tänkte.
Avanza har Guld AVA och Nordnet VZLD och GZUR ifall du vill ha den exponeringen.
Det finns många bättre svenska fonder än Avanza Zero, med större riskspridning och bättre förväntad avkastning, t.ex:
SEB Sverige Indexfond
Spiltan Aktiefond Investmentbolag PLUS Småbolag Sverige Index
AMF Aktiefond Småbolag (aktiv men billig trots det).
Hej tack för input, är novis på området och pengarna ska placeras
Justerar till Guld AVA ist för råvarufonden, och månadssparar 2000 till SEBsv.indexfond (lämnar 4000 till 90/10 Lysa).
Jag tycker det ser bra ut. Räknar man ihop dina Lysa konton blir det totalt ca 70/30 aktier/räntor vilket jag tycker är bra för din horisont.
Det enda jag skulle anmärka på är väl att råvaror kan vara lite knepiga. Ingen kritik, det är helt OK med 5%, men undrar om det nåt speciellt du är ute efter med?
Jag är osäker på om det egentligen tillför något på kort eller långsikt. Den fonden har gått bra de senaste 3 åren men ligger faktiskt minus de senaste 5 åren trots att USD har gått starkt.
Jag lägger till… Det finns defintivt case för specifika råvaror. Guld, Olja, livsmedel går bra just nu men i en råvarufond får man ju en mix och varje råvara lever sitt eget liv på ett helt annat sätt än aktier och räntor gör. Slutresultatet blir väldigt ovisst även på lång sikt. Eller hur?