Hej
Jag har en horizont på ca 15-20 år, och jag månadssparar en stor del av min inkomst. Till saken hör att jag har varit utomlands i mina unga år, och tappat stor del av mina tidiga pensionssparande år och närmar sig 40-års strecket snabbt. Jag har haft tur som har ett välbetalt jobb som chef idag vilket gör att jag och min fru kan lägga undan en hel del varje månad (hon har samma problem med väldigt lite pensionskapital).
Jag vill inte köra en 90/10 fond, då jag vet med mig hur svårt det är att psykologiskt för mig själv att hantera nedgångar. Utöver nedan månadssparande har jag ca 5% i pappersguld via nordnet i min portfölj, men det måste jag köpa manuellt. Några tankar på nedan portfölj? Kan man göra någon projektion på vad nedan portfölj skulle ge för avkastning?
Fonder
AMF Räntefond Lång ·
· ![]()
6%
Catella Hedgefond A ·
· ![]()
7%
Pacific Multi Asset A ·
13%
Pacific Precious A ·
11%
SPP Aktiefond USA ·
4%
SPP Obligationsfond ·
7%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag ·
8%
Spiltan Räntefond Sverige ·
7%
Swedbank Robur Access Asien ·
5%
SUMMA
100%