Två olika fondportföljer

Hej,

Dessa är mina två portföljer. Önskar gärna feedback på dessa.
Jag funderar på att helt övergå och ta bort en av portföljerna. Just nu har jag ca 90 % i ena portföljen och 10 % i den andra portföljen. Jag tänker att det kanske är lika bra att skippa den andra portföljen för att snabbare få ränta-på-ränta effekt procentuellt? Tänker jag fel? Det är väl bättre att ha allt samlat i en portfölj med optimerade fonder. Jag sparar just nu 5000 till ena och 2000 kr till den andra. Help.

Ang ränta-på-ränta-effekten: Spara ensam eller tillsammans - Nr 4 av woody

Det spelar alltså ingen roll om du har ditt sparande i en eller tio portföljer. +20% är alltid +20%.

2 gillningar

När det gäller ränta på ränta så spelar det ingen roll om du har flera portföljer. Effekten blir densamma.

Angående dina portföljer så blir man ju nyfiken på hur du valt dessa fonder och fördelning? Personligen hade jag gjort mig av med den första portföljen med så många fonder och för mig en väldigt knasig fördelning.

Skulle jag bara välja en portfölj så hade det blivit din andra portfölj. Dock hade jag ersatt Europa och USA med Länsförsäkringar global indexnära. Spiltan investmentbolag gillar jag inte heller så den hade jag bytt mot globalfond också :slight_smile:

Men det är ju bara mina åsikter och tankar :slight_smile:

Hur tänker du nu? Du har ju lika mycket pengar och får samma räntaeffekt oberoende av hur många portföljer du har. Var skulle extrapengar till ränta på räntaeffekten komma ifrån?

Jag tänker såhär:

Portfölj 1 är värd 100 000 kr, portfölj 1 går upp 10 % - 110 000
Portfölj 2 är värd 10 000 kr, portfölj 2 går upp 10 % - 11 000
= 121 000 kr

Om jag istället har 110 000 kr samlat och det går upp 10 % får jag 121 000.

Vilket besvarar min dumma tanke… :slight_smile: sorry.

Min motivering är följande:

Sverige: 18 % småbolag slår large cap över tid, investmentbolag säker historiskt
AMF Aktiefond Småbolag
PLUS Mikrobolag
Splitan investment

Sverige/USA kryddor teknik: 16 %
TIN nyteknik
world tech

Onoterade bolag: 20 %
carnegie listed private (kolla kursutvecklingen hur stabilt det är.)

Globalt hållbarhet 30 %
länsförsäkringar global
transistion global

Hållbarhetskrisen 10%
Proethos

Asien 6 %
access asien