Jag har idag lite svårt att hålla mig till min nuvarande portfölj pga jag börjat läsa på om tillväxtmarknader och globala småbolag och gillar egentligen ha det simpelt.
Båda är bra portföljer. Men Hade jag behövt välja så hade det blivit Portdölj 1. Jag själv har med tillväxtmarknader och Småbolag. Om du inte vill ha globala småbolag pga dyr kostnad så kan du byta den mot svenska småbolag. Typ såhär:
70-80% Avanza global
10% Avanza Emerging markets
5-10% Plus allabolag Sverige index
5-10% Plus Småbolag/mikrobolag sverige index
TS ville ju ha extremt simpelt då passar jag på vara @Runnemo i den här fallet . 🫷. Behövs knappast något mer.
Varken portfölj 1 eller 2 kommer göra någon undervärk jämfört med att bara ha allt i en global indexfond.
Jag lovar inga diamanter/raketer med portfölj 3 men förväntade snitt avkastning borde inte skilja sig så mycket eller knappt något jämfört med att blanda lite hit och dit (gott o blandat) med portfölj 1 och 2 .
Du vet själv @aetHER att ingen indexfond inkl fondroborat lovar raketer och liknande långsiktigt. Man hamnar i snittet ändå hur än avancerat man väljer
Å ena sidan skulle jag vilja säga 2 med den enkla portföljen, men det jag kör i verkligheten ligger närmare nr 1. Har dock själv valt bort den globala småbolagsfonden pga dyrare avgift och överviktar istället mot svenska småbolag.
Jag har guld, långa amerikanska och europeiska obligationer, räntekonton, globala, glob småbolag, EM, lite Sverige - allt index. Volatilitetsfond och enstaka små aktieposter. Sammanlagt 20 olika. Återbalanserar halvårsvis. Till vilken nytta?
Se min utveckling senaste 3 åren jämfört EN global indexfond.
Du nämner inte hur mycket ränteplaceringar du har men skulle med en snabb blick på din graf säga att det är ganska imponerande att du ligger så nära en global indexfond med tanke på att du tagit mycket mindre risk med ditt kapital än 100% aktier.
Räntekonton för närvarande drygt 10%.
Syftet med portföljen är ju egentligen att sänka risken lite. Borde vara lite sämre utveckling men lägre volatilitet. Visuellt ser det mest ut som en annan global indexfond.
Allmänna fördelningen guld/långa/korta/aktier har varierat lite över tid. Någon enstaka Teslaaktie har också seglat förbi. Freakade ut lite vid coronadippen och sänkte risken aningen i överkant. Renodlade strategin för ett och ett halvt år sedan med syfte att mentalt stå emot framtida dippar. Har fungerat bra sedan dess. Men det verkar kvitta hur jag gör. Det blir ”T-bears Globala Indexfond” av det ändå.
Men man får väl vara nöjd med att hobbyn inte kostat så mycket pengar.