Finns det en duglig Excelmall för fondinköp?

Hej!

Finns det någon riktigt enkel Excelmall där jag kan lägga in mina fondinköp (gärna historiska också) för att följa GAV samt utveckling? Jag uppskattar att kunna grejja med sånt här själv för att slipap logga in på de olika bankerna.

Jag ser att frågan ställts några gånger av andra men inte fått några svar direkt.

Hittar mallar på nätet men tänker gratis Excel-mall med macron=säkert sätt att få virus.

Ber om ursäkt om jag sökt dåligt och frågan redan besvarats.

De flesta diskussioner här har kretsat kring att göra detta i Google Sheets.
Men det bör gå att göra likadant i Excel. Använd AI och be den ta fram script för fondkurser som den kan hämta från Yahoo eller FT (Financial Times). Möjligen behöver du båda för att kunna få NAV för alla fonder. Börja med Yahoo och se om den täcker dina behov.
Dock är det sämre med historiska NAV. Vill du ha det får du kanske hämta hem historik per fond menuellt.

Alla har sitt egna. Bygg ditt du också. Du kan då välja hur enkelt du vill ha det.

Är du ute efter att följa upp genom att manuellt lägga till info då får du nog skapa en egen mall. Jag själv följer inte historik på fonderna utan vill se dagsvärde per fond och totalt värde.
Jag följer heller inte GAV. Varför vill du följa historisk GAV, vad får du ut av det?

Är du ute efter att hämta senaste NAV så får du ta fram script för Excel med hjälp av AI som jag skrev innan.

Haha jag får tacka för att du tror så gott om mig. Hade jag haft tid att göra det hade jag gjort det. Tid att lära mig framförallt.

Då blev det onödigt avancerat för mig. Du ska ha tack för att du skickade några tips åt mitt håll!

1 gillning

Vad jag får ut.. tja det är mest för att det är kul och intressant. Dagens GAV får jag ju efter 30 sekunder genom att logga in på bank.

Att skapa eget är inte aktuellt, så kul var det inte. Därav frågan om någon hade ett.

Tack ändå!

GAV (Genomsnittligt Anskaffningsvärde)

GAV anger det genomsnittliga priset du har betalat per fondandel för ditt personliga innehav.

NAV (Net Asset Value / Fondandelssvärde)

NAV är det aktuella marknadsvärdet för en enskild fondandel vid en viss tidpunkt (oftast vid handelsdagens slut).

Återigen, varför ska du följa GAV? Den lär stå still under en hel månad om du månadssköper.
NAV förändras dagligen och påverkar totala värdet.