Finns mörkt-tema på forumet?

Hej RK!

Först och främst, grymt forum! Har hängt med både här och på poden ett tag men har inte bemödat mig med att gör en användare fören nu.

Då jag eventuellt kommer spendera lite mer tid på forumet framöver så undrar jag om man kan ändra till mörkt-tema på forumet? Dels för att det är mildare för ögonen (sitter mycket vid datorn som alla andra), dels för att det drar mindre energi (iaf för OLED skärmar). Mig veterligen så förbrukar man 10-20% mindre energi med mörkt tema (enligt flertal rapporter). Därtill så sparar man in pengar på att inte behöva besvära optikern och att man får lägre energiförbrukning.

Finns funktionen redan? Om inte så hade det varit grymt att införa en sån funktion! :grin:

Allt gott,
SkogsKalkylen

5 gillningar

Inställningar → Gränssnitt så kan man byta. Välkommen!

21 gillningar

Dagens vardagshjälte! :star:

Såklart hade detta eminenta forum redan ett sådant tillägg!

Tack för beskrivningen Axel :pray:t2::raised_hands:t2:

Kopplade in en effektmätare nu på en VA-skärm. Det händer ingenting med effektförbrukningen när jag växelvis testar mörkt tema.

Så om man inte har en OLED-skärm, och dessutom inte tycker mörkt tema, finns det kanske ingen anledning att sitta och plåga sig för miljöns skull.

Det verkar även finnas studier som visar att mörkt tema inte fungerar bra för personer med astigmatism.

En del av knapparna buggar ur med mörkt tema, dock. Passar på att felrapportera det till @janbolmeson här.

Den där knapptypen finns lite varstans. Det är texten som fortfarande är ljusgrå trots att temat bytts, så det blir “vit text på vit bakgrund”.

2 gillningar

Ja att det inte ger någon effekt på VA-skärm kände jag till, men biten med astigmatism var nytt för mig!

Det ska jag ta med mig nästa gång jag förespråkar för mörkt-tema. Sällan saker o ting är svart o vitt :sweat_smile:

Hade inte hört talas om det här heller, men kanske det här är förklaringen till att jag aldrig förstått tjusningen med mörkt-tema.

2 gillningar