Jag har sen innan en privat pensionsföräkring på SHB Liv som jag påbörjat flytt av till Avanza (för att jag inte tycker det finns tillräckligt bra fonder på SHB som går att placera i och att Avanza har bättre fondutbud samt en grej där de lånar ut pensionspengarna och att en del av ränteintäkterna tillfaller innehavarna av pensionsförsäkringarna.
Min fråga: Avanza har medd SHB att jag vill flytta pensionsförsäkringen. Och skrev att nu tar SHB’s procedur vid. Det kmr ta 1-4 mån för SHB att genomföra flytten.
Jag fick ett brev av SHB med en 5 sidor lång blankett med rätt ingående frågor om hälsa, sjukdomar o d och som jag ska “fylla i för hand med kulspetspenna” står det, vidare “ så utförligt som möjligt” jag förvånas varför DE ska ha all den informationen?
Det stod “om du har frågor kan du kontakta mig”. Men det finns inget namn på personen, bara ett vxl-telefonnummer som går till Handelsbankens växel. Jag blev kopplad men inget svar den gången.
Tacksam för svar ifall nån har liknande erfarenhet eller förklaring!
Har läst i en tidigare tråd om nån som hade problem men då var det flytt av tjänstepension. Tänker att det skiljer sig då den jag har är en privat pensionsförsäkring.