Flytta barnspar

Hej,

Jag satte upp ett avanza-konto till min son (i eget namn…) där vi skjuter in alla gåvor, månadspengar mm.

Efter typ ett år slutade jag då jag insåg nackdelarna och fortsatte på ett konto i mitt namn.

Nu har han fått en syster och en hans konto har utvecklats väldigt bra. Min dotter kommer mest sannolikt inte ha samma tur och det sur ut att bli en stor skillnad mellan kontona. Därför vill jag ta över kontot i mitt namn och slå ihop sonens och dotterns och ge båda access när de är äldre än 18 år.

Pratade med Nordea om att starta ett konto till min son, för att ta ut pengarna från avanza. Men då började det bli jobbigt.

Varje transaktion behövde godkännas av dem. De hade inte accepterat min anledning, utan accepterar bara uttag för typ cykel och dylikt sa de.

Har någon erfarenhet av samma problem och har lyckats?

Min son är <3 år så jag har 15 år på mig. En cykel om året??

Hur ska Nordea veta var pengarna kommer ifrån? Det är bara att ya ut pengarna från Avanza och sätta in på Nordea.
Fast jag skulle nog ha öppnad ett Isk för barnen (på dit nam) på Avanza istället.

Rätt tolkat. Pengarna är låsta i min sons namn, men jag vill ta ut till mitt konto.

Bara för att förtydliga. Troligtvis forstätter min son vara en klok grabb som kan ta kloka beslut vid 18. Det är bara enklare om allt ligger under min kontroll, och vad jag sett av mina gener är 25 år en bättre tid för kapital och kloka beslut :slight_smile:

Gällande att sätta samma mängd pengar till min dotter så är det just lite väl mycket. Visst skulle jag kunna låna ut och sedan amortera tillbaka med barnbidrag i 10 år men det är tar mig ändå inte dit jag vill utan sätter mig i en ännu sämre sits.

Jag kan ju tvinga min son att ge mig kontrollen vid 18 års ålder med villkoret att han annars inte får ta del av det löpande sparandet som jag fortsatte med, men helst vill jag bara ta över ägandet nu :slight_smile:

1 gillning

Ja typ så, plus utvecklingen

Om målet är att ombalansera från din son till din dotter så är det väl inget problem att skifta över hela eller delar av det “löpande sparandet” du nämner, till din dotter (tolkar det som att det står i ditt namn)?
Att ta ägarskap över de tillgångar som finns i din sons namn på något sätt är inte möjligt (att likställa med stöld?), och är summan 8 prisbasbelopp eller mer så ska hans konto ha överförmyndarspärr (tror inte Avanza erbjuder det).

Colour me wrong…

"Det går att ha överförmyndarspärrade konton hos oss, men det är inget vi rekommenderar våra kunder eftersom vår lösning i dagsläget inte är den bästa.

Vill du öppna ett överförmyndarspärrat konto är första steget att bli kund och öppna ett konto precis som vanligt. Det gör du genom att klicka på “Bli kund” högst upp på hemsidan. När kontot är aktiverat begärs överförmyndarspärren av förmyndare eller överförmyndaren genom att skicka ett meddelande till oss i inloggat läge. Förmyndare är vanligtvis båda föräldrarna tillsammans."

Det är väl det som gör det komplicerat. Jag gillar att barnens pengar skyddas från klåfingrade föräldrar, men jag ogillar att behöva förklara mig till misstänksamma banktjänstemän.

Det hör även till kanske att nu ligger pengarna i enskilda aktier, men att det fortsatta sparandet ligger på Lysa. Vill gärna ha det så. Förvalta klumpsumman så, men löpande i Lysa.

Skulle iofs kunna ta från sonens del av pengarna på mitt konto och kopiera till dottern (men i mitt namn). Då blir det helt jämt med skillnad att sonen juridiskt kan ta ut vid 18 och inte dottern.

HAde ändå föredragit att klumpa ihop det, bör bli mindre administration down the road.

1 gillning

Jag håller med, det är därför jag bara vill klumpa det till en fond där barnen (även om de blir fler) äger lika delar

1 gillning

Jag sparar åt båda barnen på ett ISK i mitt namn, de får sedan hälften var. Däremot har jag alltid lagt pengarna de har fått av andra, t ex mormor och morfar på ett sparkonto i deras namn.

1 gillning

Du kommer troligtvis inte lyckas med detta. Pengarna du satt in på ett konto som står i sonens namn är sonens pengar. Att ta från dessa pengar och ge till dig själv eller till ett annat av dina barn är, ur “skydda barnets pengar”-perspektiv inte tillåtna.

Du har alltså inte möjlighet att ångra att du gett bort pengarna.

Som andra säger här så kan du ju avbryta alla (nya) insättningar på detta konto, och sätta in allt på dotterns konto istället för att jämna ut. Och varje gång sonen ska ha en cykel eller bidrag till körkort etc så tar ni från sonens konto, men inte motsvarande från dotterns, och på så sätt jämnar ni ut det ytterligare.

Men att ta sonens pengar och ge er dotter, det får ni helt enkelt inte.

3 gillningar