Har 3 st fondinnehav sedan lång tid tillbaka (20-30 år). Ingen av dessa är via ISK konto och alla har en mycket hög förvaltningsavgift (mellan 1,5-1,7%). Dessa 3 fonder utgör den största delen av mitt privata sparande till pensionen. Jag är idag 52 år. Ska även nämna att jag inte sätter in några nya pengar på dessa konton. Hur ska man tänka här? Blir stressad av att förvaltningsavgifterna är så höga. Å andra sidan blir jag osäker på hur man ska hantera eventuella skattekostnader på vinst om man väljer att flytta dessa pengar till ISK, fondrobot och fonder med mycket lägre avgift. Ska jag avsluta dessa konton och flytta eller är det klokare att inte göra någonting?
Didner&Gerge Aktiefond: marknadsvärde 360.000, anskaffningsvärde 145.000 (avgift 1,5%)
Didner&Gerge Småbolagsfond: marknadsvärde 41.000, anskaffningsvärde 22.000 (avgift 1,7%)
Handelsbanken Amerika Tema: marknadsvärde 327.000, anskaffningsvärde 69.000 (avgift 1,6%)
Hej och välkommen till forumet!
Här finns en mycket bra kalkylator för stt räkna på om det lönar sig att byta eller inte.
Spontant så brukar det i de flesta fall löna sig att ta skattesmällen och byta till Isk om du har lång sparhorisont med dessa pengar.
Glöm inte i så fall att lägga undan de pengar som ska skattas (30% av vinsten) på ett sparkonto eller ditt skattekonto. Nästa år kommer du få deklarera för detta och betala in vinstskatten till skatteverket.
3 gillningar
Tack!
Då ska jag absolut testa kalkylatorn!