Fondförflyttning

Har såhär ett antal år försent insett att det är bättre att ha fonder i ISK och välja fond med låg förvaltningsavgift. Har under mer än 15 års tid sparat i fond med avgift 1,2%. Inköp ca 400 000kr och ligger nu på 1,4 mkr. Tänkte bita i det sura äpplet och skatta och byta till ISK för att sedan byta till fonder med lägre avgift. Frågor:
För/nackdel med att byta till ISK?
Ska jag pytsa ut på lite olika fonder? ( tänker försöka mig på 4-hinks-strategin).
Detta utgör cirka hälften av mitt kapital och jag har inget behov av det på kort sikt. Ca 20 år till pension. Inspel?:blush:

3 gillningar

Det har funnits ett verktyg för att räkna på att behålla i depå eller byta till ISK på bloggen, men just nu verkar den vara ur funktion.

Om du ändå tänkt byta fond(er) är det oftast klokt att flytta in till ISK efter man sålt och sparat undan huvuddelen av skatten på vinsten som ska betalas nästa år.

ISK ger en fast låg skatt på hela beloppet på kontot, medans depå/fondkonto ger skatt först vid försäljning med vinst. Vid tillräckligt hög avkastning eller många affärer är ISK bättre än depå/fondkonto.

Om du väljer att wse den högen med pengar som (en del av) passiva hinken så kan man lyssna/titta/läsa på årets ombalanseringsavsnitt för inspiration.

Den korta versionen är att fördela på (minst) 2-3 fonder. T.ex:
70-80% globalt
10-15% emerging markets (ingår i vissa globala fonder)
10-20 % sverige (av det kan man eventuellt lägga en större eller mindre del på en fond som fokuserar på småbolag)

1 gillning

Välkommen till forumet!

En annan fördel med ISK, som jag ser det, är att man inte behöver deklarera. Skatteeffekten är ju viktigast, men ISK är också enklare och mer flexibelt.

1 gillning