Hej,
Är det någon som har koll på om det påverkar negativt att byta bank om pengarna mellanlandar på exempelvis ett räntekonto eller liknande. Alltså att man inte gör en flytt direkt mellan två isk?
Hej,
Är det någon som har koll på om det påverkar negativt att byta bank om pengarna mellanlandar på exempelvis ett räntekonto eller liknande. Alltså att man inte gör en flytt direkt mellan två isk?
Fråga berörda institut så får du minst felaktig information gällande din specifika situation.
Undrar samma sak!
Gör du överföringen själv så räknas det nog som en ny insättning och du beskattas för den. Överföringen/flytten måste registreras på ett sätt så att det inte räknas in. Förut när jag kollade upp detta med min bank så behövde de verkställa flytten.
Det ger dubbel skatt för det kvartalet. Ett sätt att komma runt är att du flyttar pengarna från Isk till räntekonto i slutet av ett kvartal och sen flyttar in dem på nya banken efter då blir skatten den samma.
Ex. Flytta pengarna före sista mars
Flytta in pengarna efter första april.
När jag läser på Skatteverket tolkar jag det som att det är det du beskriver plus alla insättningar under året. Men är osäker…
Det stämmer men eftersom du tar ut före ett kvartal och sätter in efter blir resultatet det samma.
K1 100kr
K2 100kr
K3 100kr
K4 100kr
Insättningar 0kr
Totalt 400kr
K1 100kr
K2 0kr
K3 100kr
K4 100kr
Insättningar 100kr
Totalt 400kr
Okej men om jag då skulle ha 100 000 och ta ut det 15 januari och sätta in det igen några dagar senare för att sen låta det vara så skulle jag skatta för 500 000 för året?
Ja, det värdet i formeln för schablonskatten blir 500kkr istället för 400kkr om du gör det. Så ut slutet mars och in igen början april är bättre skattemässigt.
Med en stor osäkerhet i börsens upp-ned-gång under perioden du haft pengarna icke-investerade som väldigt snabbt överstiger skatte-effekten (i bägge riktningar).
Ett tärningskast helt enkelt.
Ja, i mitt fall handlar det inte om någon timing, skulle bara flytta pengar men kom att tänka på detta. Känns viktigt att göra en överflyttning från isk direkt till annat isk.
Detta räknas som insättning om du gör det på egen hand.
Du behöver fylla i ett flyttuppdrag från din nya bank att flytta över ditt innehav. Har för egen del tagit allt från omkring en vecka upp till 2,5månader för bankerna att flytta.
Flyttar du fonder eller aktier behöver de finnas i sortimentet hos båda bankerna. Annars behöver du ligga oinvesterad under tiden man rullar tummarna och väntar på att den tidigare banken ska få tummen ur.
Den extra skatten du betalar motsvarar 0,22% av kapitalet, men eftersom börsen kan gå upp, eller ner flera procent under en enskild dag skulle jag prioritera snabbhet framför att minimera skatten.
Summan delas med 4. Så 125kkr resp 100kkr.
Menar du att man kan slippa isk skatt helt om man tar ut pengarna innan kvartalen?
Känns ju som skatteflykt eller?
Läs mer hos Skatteverket: Skatt på investeringssparkonto | Skatteverket
Insättning ingår alltid i skatteunderlaget. Men du kan undvika kvartals-summeringen av totalbeloppet med det belopp du taktiskt väljer att hålla utanför ditt ISK vid kvartalsskifte. Det handlar i sammanhanget om väldigt lite av ditt totala skatteunderlag.
Du slipper ju skatta för nästa kvartal men sätter du in pengarna igen räknas de ju som insättning. Det tar ut varandra så nej du kommer inte undan skatt du kommer undan dubbel skatt vid manuell flytt.
Ahh okej, makes sense