Hur länge kan pengar tillgängligt för köp ligga på kontot utan att skatten påverkas. Är det bara vid tex årets slut man ska se till att inte ha mycket pengar som inte handlats för? Jag brukar göra över större summor och sedan köpa i fonderna lite utspritt över tid men är detta inte något bra kanske?
Har även två isk, så för över till ett och från det till det andra, och ibland tillbaka om det kommit utdelning eller så som ska investeras i det andra. Blir detta också skatt då man för över från isk till isk? Läste något om detta och inser att jag kanske skapat massa onödig skatt med samma pengar?
Om man ska konkretiseras det Nightowl skriver så innebär det att om du tar ut och sätter tillbaka pengar inom ett kvartal påverkas du negativt av skatten. Om pengarna befinner sig utanför isk över ett kvartalsskifte går det skattemässigt på ett ut. Om du har vi pengarna utanför isk över två kvartalsskiften minskar din skattebörda.
Vad gäller flytt mellan isk så medför det i princip ingen påverkan på skatten. Men bankerna skulle rent tekniskt kunna hantera flytten som ett uttag och en insättning vilket i sådana fall påverkar skatten. Jag vet inte vilken bank du har men man skulle kunna behöva fråga för säkerhetsskull.