Flytta tjänstepension till DNB global?

Hade nyligen möte med Handelsbanken och pratade om min tjänstepension, som hittills har haft en traditionell förvaltning då jag inte gjort något aktivt val. Banken föreslog att jag för över den till dem och lägger pengarna i en av deras “generationsfonder”. Tycker dock att det var ganska hög avgift till en historiskt ganska låg avkastning. Fördelen menade banken var att fonden efter hand viktar om från aktiefonder till räntefonder när det närmar sig pensionsåldern (denna förändring börjar om ca 15 år). Det jag dock tänker skulle vara mer fördelaktigt är att flytta tjänstepensionen till en global indexfond, t.ex. DNB global, och sedan byta till generationsfond eller på annat sätt börja vikta om till räntefonder om ca 15 år. Eller tänker jag fel? Har stor del av mina övriga pengar investerade i just DNB global, och det känns på ett sätt inte smart att lägga alla ägg i samma korg, men det är väl å andra sidan svårt att få det mer diversifierat än en global indexfond…? Bankens generationsfond innehöll en stor andel svenska och nordiska företag, och jag ser ingen direkt poäng med det :woman_shrugging:

Jag har inte lyckats hitta någon tjänstepension som erbjuder DNB Global som en av sina fonder. Det kan bero på vilket avtal du har, om du till exempel har SAF-LO, ITP eller något annat.

Jag själv har ITP och har valt att flytta min tjänstepension till Länsförsäkringar, där jag satsar 100% på deras Global Indexfond, som har en rabatterad avgift på 0,07% annars är det vanliga avgiften på 0,20% vilket är fortfarande väldigt billigt. Det är väldigt liten skillnad mellan Länsförsäkringars globalfond och DNB:s globalfond.

2 gillningar

Toppen, stort tack för snabbt svar! Jag kan ha missförstått, men på Handelsbankens lista över fonder man kan placera i via dem hittade jag DNB global. Kanske bara gällde pengar överlag och inte just tjänstepension dock? Har hört mycket gott om LF global också. Hur gjorde du för att få rabatten? Och vet du om man behöver bli bankkund i övrigt för att flytta pensionen dit? Vad tänker du om argumentet att det skulle vara riskabelt att lägga både tjänstepension och privat sparande i global indexfond, blir det för smalt? Vet dock inte hur man skulle kunna diversifiera/risksprida bättre.

Jag tror du tänker rätt.

3 gillningar

Instämmer, TS kommer annars att betala extra för luft i 15 år.

@EmmaSommar: upp till 55-60 bör du fortsatt ta hög risk och ha hög aktieexponering om det är ett tag kvar till pension. Precis som du skriver får du större diversifiering genom att bara köpa en billig och bred global indexfond som t.ex. DNB Global Indeks.

Du lägger helt enkelt inte alla ägg i samma korg, korgen består ju av tusentals stora bolag som täcker majoriteten av det noterade börsvärdet i världen.

3 gillningar

Tjänstepensionen är den pension som din arbetsgivare betalar in åt dig, och den kan variera beroende på vilket avtal du har. Vanliga avtal är SAF-LO, ITP och Kommunal, och avgiften för tjänstepensionen är olika beroende på avtalet. För ITP kan avgiften vara så låg som 0,07% hos Länsförsäkringar, medan den för SAF-LO och Kommunal ligger på 0,20%, vilket fortfarande är mycket lågt jämfört med andra sparformer.

För att flytta din tjänstepension behöver du inte vara bankkund. Du loggar bara in med ditt BankID och får tillgång till pensionssystemet, där du kan hantera och flytta din pension smidigt online.

2 gillningar

Toppen, stort tack för att du tog dig tid att förklara!

Och tack ni andra också, global indexfond blir det :+1::+1:

1 gillning

Jag kan personligen rekommendera LF Global index! Jag investerar själv 100% i det. I framtiden kanske jag delar upp min portfölj med 80% global index och 20% Sverige eller EU index. Just nu har jag stort förtroende för 100% global index.

1 gillning

50% Global
25% Europa
15% Tillväxtmarknader
10% Sverige

Tycker detta är bra, fanns det globala småbolag hade jag bytat ut de mot europa.

1 gillning

Jag har nyligen haft möte med min mäklare och kommer flytta allt pensionssparande till SEB.

Avgiften blir 0% och idag har jag mellan 0,4-0,9 hos Länsförsäkringar och Skandia.

Har ca 15 år kvar till pension och kommer vara kvar i aktiemarknaden.

Beroende på pensionsålder och uttag kommer jag spara minst 300.000 i avgifter.

Vet dock inte om det här är möjligt att göra själv eller någon måste göra det åt dig.

1 gillning

Nej, du tänker helt rätt :+1:

2 gillningar

Tycker att du resonerar klokt. Det är allt för många som tar för låg risk (tex genom traditionell förvaltning istf fondförsäkring).

Är din pensionsförsäkring kollektivavtalad? Om den är det: vilket avtal tillhör den?
Det kan du tex se på minPension om du tittar på försäkringens detaljer.
Är det en kollektivavtalad pension har du sannolikt 10-20 fonder att välja mellan.

3 gillningar

Tack för ett jättebra svar! Yes det faller inom kollektivavtal (jobbar inom region/landsting) och jag gick in och tittade på listan du tipsade om. Visade sig att jag inte kan välja DNB global via Handelsbanken som jag trodde, och den bästa globala fonden var (som tipsats om ovan) LF global via Länsförsäkringar. Har skrivit till dem nu och bett dem hjälpa mig att byta dit :slight_smile: Ska bara kolla så att jag får (behålla) återbetalningsskyddet utan hälsodeklaration, men eftersom jag precis har gift mig och strax får barn borde det gå att ordna.

1 gillning

Strålande. Du loggar in hos din valcentral (valcentralen.se eller pensionsvalet.se) och utför bytet. Pensionsbolaget kan inte själva hjälpa dig.

Grattis till äktenskapet och lycka till med bebisen! <3

1 gillning